عقیم سازی موقت (این روش در ایران رایج نیست)

ارائه محتوا و اخبار روز اینترنت و فناوری

عقیم سازی موقت (این روش در ایران رایج نیست)

۲,۴۲۷ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر

رفتار سگ های نر عقیم شده به اندازه دیگر سگها خشن نیست زیرا عقیم سازی خلق و خوی آنها را آرام میکند. موشها، موش سانان ماکیان اهلی، نسبت به تراکم جمعیت بسیار حساس هستند و وقتی تراکم جمعیت زیاد شود، جنگ و مبارزه زیادی در گرفته و ممکن است تولید مثل را متوقف کنند. عقیم سازی سگ های نر باعث می شود وقتی آنها سگ ماده ای را می بینند رفتارهایی مثل بی قراری و ریزش آب دهان را نداشته و بر طبق رفتارهای جنسی خود عمل نمی کنند و خیلی عادی رفتار می کنند. فعالیتهای سنگین ورزشی مثل دویدن برای سگی که به تازگی عقیم شده به هیچ عنوان توصیه نمی شود. یکی از عوامل مؤثر برای بروز عوارض عقیم شدن سگ نر، نژاد و شرایط نگهداری آن است. اولین چیزی که دامپزشکان توضیح می دهند این است که گربه ها باید در زمان دوران نقاهت آرام باشند، یعنی نباید بیش از حد بدوند، بپرند و بازی کنند. جالبه بدونید که زندگی گربهها از بچگی تا پیری به ۶ قسمت کلی تقسیم میشه که در هر کدوم از این بخشها، نیازهای تغذیهای و اخلاق و رفتار گربهها تغییر میکنه. اما تو سن بلوغ گربه چطوری باید با اون رفتار کرد؟ 

1. اولین دندونهای شیری گربه بین سن ۲ تا ۴ هفتگی اون ظاهر میشن و تو ۳ تا ۴ ماهگی دندونهای دائمی جای این دندونهای شیری رو میگیرن. همچنین بالغ شدن گربه میتونه رنگ موهای بدن اون رو تیرهتر کنه. اما نکتهای که نباید فراموش کنین اینه که به عقیمسازی به چشم چیزی که یک شبه رفتارهای اشتباه سگ رو از بین میبره نباید نگاه کنین. اما شما برای اطمینان از آمادگی او به برگشتن به زندگی قبل از جراحیاش، او را تا 7 روز برای استراحت، در یک جعبه، اتاق کوچک یا کریر (حملکننده) نگاه دارید. این روش عوارض کمتری مانند عفونت، خونریزی داخلی و فتق شکمی را دارد ولی در این روش با توجه به اینکه جراح به صورت کور و با استفاده از یک وسیله میله ای مانند به نام هوک اواریوهیسترکتومی شاخ های رحم را پیدا می کند ممکن است به مثانه، کلیه ها، روده ها و پرده مزانتر و حتی طحال حیوان آسیب ناخواسته وارد کند، عوارضی که شاید نتوان بعد از انجام این جراحی آن ها را برطرف نمود.

جالب است بدانید که در عمل جراحی و عقیم سازی گربه های ماده تخمدانها و رحم آنها برداشته میشود .در گربه های نر به بیضه های آنها رامیدارند. آمادگی بدنی و فیزیکی برای جراحی ندارند ویا موارد خاص داخلی و دامپزشکی دارند. از معایب عقیم کردن سگ و گربه میتوان به عوارض جراحی و بیهوشی، افزایش خطر نئوپلازی در سیستمهای مختلف ارگانها، افزایش بروز برخی از اختلالات اسکلتی عضلانی و غدد درونریز ، چاقی و بیاختیاری ادرار در بعضی موارد در سگها اشاره کرد. از فواید سلامتی اخته کردن نیز باید به کاهش تومورها، عفونت بیضهها، مشکلات پروستات، بیماریهای مقاربتی و مشکلات ناشی از حوادث حین رابطه جنسی اشاره کرد. به جز این هزینهها در حیوان عقیم نشده هزینه بیماری های جدی و مشکل فرار آنها نیز وجود دارد. در این روش بیضه ها به تولید هورمون جنسی ادامه می دهند اما مقدار آن نصف میشود. همونطور که گفتیم، بهترین سن برای بارداری گربه، از ۱۸ تا ماهگی شروع میشه و تا ۸ سالگی ادامه داره.

سگ های نر را میتوان از دو ماهگی تا 10 سالگی عقیم کرد. یکی از مهمترین مزیت های که عمل عقیم سازی در گربه ها، انسانها را تشویق به این کار میکند این است که حیوان بعد از عمل تمایلی به خارج شدن از خانه ندارد و احتمال گم شدن یا تصادف آن نیز کم می شود. با این حال، این کار کاملاً غیر ضروری است و هیچ سودی برای گربه ندارد. اگر نمی توانید از این کار جلوگیری کنید حتماً یک گردنبند الیزابت تهیه کنید. بعد از عمل بهتر است برای حیوان خود از گردنبند های الیزابت استفاده نمایید. آیا سگ ها بعد از عقیم سازی چاق می شوند؟ اگر دامپزشک از بخیه ای جذبی نیس استفاده کنه ده روز بعد عمل باید کشیده بشه (بخیه ها زیر شکم یا سمت چپ بدن گربه هست). یکی از واکنشهای رفتاری گربهها هنگام بلوغ جنسی، تمایل اونها به خزیدن و مالیدن خودشون به یک شئ یا سطح هست. محبت کردن بیش از حد، نشانه بلوغ در گربه نر هست. گروهی از دوستداران حیوانات ادعا دارند که از حقوق حیوانات دفاع میکنند اما عقیم و اخته کردن را که عملی بسیار شنیع و قبیح برای خود میدانند، برای حیوانات کاملا مجاز می شمارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.