انواع آجر نسوز

ارائه محتوا و اخبار روز اینترنت و فناوری

انواع آجر نسوز

۲,۳۹۷ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر

 

آجر نسوز نوعی آجر است که از خاکهای چینی و نسوز تولید  می شود. ساختار مولکولی آن متراکم و ظریف است و در دمای بالای ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد ساخته می شود. این آجر مقاومت حرارتی بالایی که دارد در کوره ها و پاتیل ها و عایق کاری صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع آجر نسوز

 

آجر سیلیسی

آجر نسوز ویژه

آجر آلومینیومی

آجر نسوز قلیایی

آجر نسوز اکسید کروم

آجر نسوز زیرکونیوم

 

کاربردهای آجر نسوز

مهمترین ویژگی آجر نسوز مقاومت آن در درجه حرارت بالا می باشد و همین ویژگی باعث شده است که از آن در کوره ها به عنوان پوشش داخل کوره ها و دیواره ی کوره ها استفاده شود و در جاهایی که حرارات بالایی دارد. حتی در شومینه ها نیز استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای آجر نسوز استفاده برای نمای ساختمان می باشد. این کار هم به ساختمان جلوه ی خاص و زیبا می دهد؛ هم آنرا برای سالها از تخریب و فرسایش در مقابل باران و آتش محفوظ می دارد و از این لحاظ می توان گفت که مقرون به صرفه است.

 

 یکی از دلایل استفاده از آجر نسوز به عنوان نمای ساختمان ضد شوره بودن و عدم ایجاد سفیدک  در روی سطح آجر می باشد. بعضی از آجر های نامرغوب بعد از مدتی در اثر تماس با آب باران و رطوبت شوره می زنند  و باعث می شود نمای ساختمان جلوی بدی پیدا می کند و گاهی ناچار به تعویض آجرنمای ساختمان می‌شویم و این کار هزینه زیادی برای ما دارد . ولی آجر نسوز سفیدک نمی زند و عمر بیشتری برای نمای ساختمان دارد.

 

گاهی از آجر نسوز به عنوان پوشش کف نیز استفاده  می کنند که جلوه خاصی به ساختمان می دهد.

آجر نسوز به چه شکلهایی تولید می شود؟

خاص

 استاندارد

شکل آجرها ممکن است به دو حالت کلی تقسیم بندی شوند. یکی از آنها اشکال استاندارد است و دیگری اشکال خاص. اشکال استاندارد دارای ابعادی هستند که بوسیله اکثر تولید کنندگان نسوز مورد قبول بوده و تولید کننده ها آجر ها را در این ابعاد می سازند. این نسوزها عموما در کوره های همسان کاربرد دارد.

نسوزهای شکل داده شده اغلب بوسیله ماشین پرس تولید می شود. بنابراین انتظار می رود که خواص آنها هموژن باشد. البته برخی از نسوزهای شکل داده شده که بوسیله قالب گیری دستی تولید می شوند دارای خواص غیر هموژنی هستند.

 

روند تولید آجر نسوز

 ابتدا کانی های معدنی دپو شده در کارخانه برای استفاده در تولید، توسط وسایل نقلیه و در صورت مکانیزه بودن توسط نقاله به خط تولید انتقال داده می شوند.

در قدیم غربال گری به صورت سنتی انجام می گرفت اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی این دانه بندی ها به صورتی مکانیزه توسط آسا بهای کوبیت آسیاب و غربال می شوند و به سالن اصلی که به آماده سازی معروف است انتقال داده می شوند.

در این مرحله مواد اولیه برای کلسینه شدن وارد کوره ها با درجه حرارت معین می شوند و بعد وارد حوض های شاموت می شوند سپس در این مرحله محلول چسب به مواد اضافه شده و بعد از مخلوط شدن توسط میکسرها در سیلوهایی ذخیره می شوند تا به مرحله پرس برسند. در کارخانه های مکانیزه این مواد با فشار مابین 400 تا1400 تن با پرس های هیدرولیک تحت فشار قرار می گیرند که درنهایت به مرحله پخت برسند. در اصطلاح خشت خام وارد کوره برای پخت نهایی می شوند. در مرحله آخر که همان پخت در کوره ها است. قالب ها در دمای مابین 1200 تا 1550 درجه سانتی گراد حرارت می بینند.

آجرنسوزها تولیدشده پس از خنک شدن، آماده بسته بندی و راهی شدن به سوی بازار مصرف کنندگان می شود.

لازم است با این نکته اشاره شود که در اکثر کارخانه های این مراحل به صورت سنتی انجام می شود . اما کارخانه هایی نیز در ایران وجود دارند که به صورت تمام مکانیزه آجر نسوز را تولید می کنند.

 

ویژگیهای آجر نسوز

  •     مقاومت در برابر حرارت بسیار بالا
  • سبک بودن
  • چسبندگی خوب با ملات و سیمان
  • عایق سرما و گرما است
  • قابلیت اجرا با هر نوع الگو و طرحی
  • دارا بودن طیف رنگی در سطح آجر
  • مقاوم در مقابل فرسایش
  •     گران قیمت بودن

 

 

https://alborznama.ir/i-16330/%D8%A2%D8%AC%D8%B1%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%B2

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.