آجر از نظر کاربری و تولید چیست و انواع آجر چیست

ارائه محتوا و اخبار روز اینترنت و فناوری

آجر از نظر کاربری و تولید چیست و انواع آجر چیست

۱,۷۱۳ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر



آجر چیست؟

ابتدا در پاسخ به این سوال که آجر چیست، باید بگوییم که آجر در واقع نوعی بلوک است که برای مصارف مختلفی مانند دیوار، سنگ فرش و سایر عناصر مربوط به ساخت و ساز ساخته می شود.

اگرچه قبلاً با دست و با هوا خشک می شد. اما امروزه بیشتر آنها در ماشین آلات و کوره های مخصوص آجرپزی تولید می شوند.

در نهایت، می توانید با ملات یک اتصال قوی ایجاد کنید، آنها را بچسبانید یا به هم بچسبانید و به ساختار خود استحکام استثنایی بدهید.

همچنین لازم به ذکر است که آجرها در گریدها، انواع، مصالح و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند که با توجه به منطقه و دوره زمانی متفاوت هستند تا به بالاترین سطح سازگاری با شرایط محیطی خود دست یابند.

با گذشت زمان، بلوک های ساخته شده از سیلت رسی، به نام خاک رس، به ترکیبات حرفه ای از خاک رس، فلدسپات، سولفات، سنگ آهک، ماسه، نمک های آهن، سیلیس و آلومینا تبدیل شدند.

بنابراین امروزه با انواع آجرهای سنتی، تزیینی، سنتی قزاقستانی و ... مواجه هستیم که هر کدام را به صورت جداگانه و تفاوت آنها را ارائه می کنیم.


انواع آجر چیست؟

در صنعت آجر انواع مختلفی دارد، اما از نظر مهندسان و متخصصان این صنعت، انواع آجر به آجر تراشکاری، آجر نما، آجر قزاق، تزیینی و آجری قدیمی، آجری مهندسی یا متروکه تقسیم می شود. آجر ، آجر سیمانی یا آجر جوشی، آجر سفالی و آجر سفالی. همچنین در کنار این مسائل، آجرها و انواع آجرهای خاص مانند آجر تهویه و بلوک سیمانی نیز وجود دارد که باید آن ها را نیز بدانید.


آتش نشان

آجر نسوز نوعی آجر موجود در ایران است که از خاک نسوز تولید می شود و خاک نسوز این نوع آجر حاوی مواد معدنی مانند سیلیس، دی اکسید منیزیم، اکسید آلومینیوم و مقادیر کمی تیتانیوم است. روش پخت آجر نسوز به این صورت است که آن را در دمایی بالاتر از آجرهای معمولی و روکش دار (لعاب دار) می پزند که باعث واکنش شیمیایی می شود که آجر را بسیار محکم و بادوام می کند اما این واکنش باعث مقاومت در برابر عمل می شود. در برابر حرارت و آب مقاوم است.

از اجاق ها برای ساخت اجاق گاز، اجاق گاز، اجاق پیتزا، آجر، هیزم، ساخت و ساز، دیوار اجاق گاز و غیره استفاده می شود. آجرهای نسوز نیز در رنگ های مشکی، قهوه ای، قرمز، زرد، نارنجی، صورتی، سفید، کرم و ... تولید می شوند.


نمای آجری

یکی از انواع آجر با نام ازهر نما معرفی شد. آجر نما اغلب برای نمای بیرونی یا بیرونی ساختمان استفاده می شود که زیبایی و لهجه نمای ساختمان یا آپارتمان را تحت تاثیر قرار می دهد. مصالح اولیه ساخت و تولید آجر نما خاک رس، تخته سنگ، نسوز و مواد معدنی است و به گونه ای تولید می شود که در برابر شرایط جوی و آب و هوایی مقاوم باشد. روش ساخت این آجرها پخته است و بافت آنها اصلاح شده و لبه های این آجرها صاف می شود. ابعاد این مدل آجری بستگی به نحوه ساخت آن دارد که به قطعات کوچک بریده شده و اندازه گیری می شود.


باتا قزاق

آجر قزاق یکی از پرکاربردترین آجرها در صنعت ساختمان ایران است. آجر قزاق یکی از انواع آجر است که از خاک رس استخراج و در ایران تولید می شود. این نوع آجر بیشتر در نمای بیرونی خانه مورد استفاده قرار می گیرد، ظاهری کلاسیک و قدیمی به خانه می بخشد، به این دلیل که به ساختمان حالت سنتی و فضای سنتی می بخشد نیز نامیده می شود. آجر سنتی بیش از 1000 سال پیش. این آجرها 5.5*20، 10*10، 20*20 و غیره هستند. تولید شده در اندازه های مختلف و رنگ های جذاب مانند هالیه یا پوست پیازی، قرمز یا اخرایی، زرد و نخودی.



آجر فنی (سمت چپ)

آجر مهندسی نام های زیادی دارد و در ایران به نام های مختلفی خوانده می شود، بنابراین نام آجر مهندسی به گوش ما نرسیده است. آجر سول، آجر سوراخ‌دار، آجر ماشینی و آجر لغزش‌کننده از دیگر نام‌های آجر مهندسی هستند و به دلیل داشتن سوراخ‌هایی در سطح، اندازه‌ها و رنگ‌های محدود و تقسیم‌بندی به سه ضلع (تولید) به این نام می‌گویند. این مدل از طریق رول) و 4 طرف نما (این مدل از طریق پرس تولید می شود) و در مواردی مانند روکش دیوار رایج ترین نوع آجر لفتون می باشد.


آجر تزئینی (عتیقه)

آجر تزیینی نیز اسامی مختلفی مانند آجر مهندسی دارد، نام‌های دیگر آجر تزیینی که نوعی آجر است شامل آجر آنتیک و آجر هلندی است. آجرهای تزیینی به دلیل وجود پلیمرها و نانومواد در ساختار خود از ایجاد قارچ و باکتری در سطح آجر جلوگیری می کنند و با طیف رنگی وسیع از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار هستند.

از ویژگی های جذاب و بارز آجر آنتیک (آجر هلندی) می توان به وزن سبک، دوام و طول عمر بالا و همچنین مقاومت فیزیکی بالا که آن را در برابر اقلیم های مختلف مقاوم می کند و نفوذپذیری کم آن را نام برد.


آجر یا آجر فشرده

انواع مختلف آجر آجرهای فشرده هستند. آجرهای پرس شده اسامی مختلفی مانند آجر یا آجر جوشی دارند، پس بهتر است در مورد این مدل ها بیشتر بدانید; آجر جوشی یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های آجری است که بسیار قدیمی نیز هست و عمدتاً برای پی ساختمان‌ها استفاده می‌شود، البته کاربردهای دیگری نیز برای دیوارهای اطراف چاه‌های مختلف، دیوارهای باربر ساختمان‌ها، ستون‌ها، آجرهای تیغه‌ای و گاهی اوقات استفاده می‌شود. آن شکل مانند آجر نمای ساختمان بریده یا بریده می شود و معمولاً به رنگ کهربا یا نخودی تولید می شود.


آجر

آجر سفالی که در زبان انگلیسی با نام Clay Facade Brick نوشته می شود، جدا از نام، آجر سفالی است که به آجر مدرسه یا آجر مسجد نیز معروف است، یکی از انواع آجرهای موجود در این کشور است که کاربردهای فراوانی دارد. این آجر بر پایه خاک رس ساخته می شود که گاهی در نمای ساختمان استفاده می شود.

انواع آجرهای رویه سفالی به رنگ قرمز و زرد و پلاکی، کاهی و متریال پوششی یا 3 سانتی متری تولید و به فروش می رسد که از مهمترین و فنی ترین مشخصات آن می توان به همرنگ بودن آجر بیرون و داخل، عایق حرارتی، بالا اشاره کرد. مقاومت، قیمت مناسب و غیره


کاشی سقف

یکی از رایج ترین مصالح ساختمانی آجر سفالی است. معمولاً از آجر تیغه ای (آجر سفالی) استفاده می شود که یکی از انواع آجر است که اغلب در فضای داخلی و پشت بام خانه استفاده می شود و ابعاد مختلفی دارد. رنگ آجرهای سفالی تنها به دو رنگ قرمز و زرد کاهش می یابد. آجرهای سفالی نیز به خانه‌ها، بلوک‌ها، دیوارها و فوم‌ها تقسیم می‌شوند که هر کدام به سه سطح کیفی سطح اول، سطح دوم و درجه یک تقسیم می‌شوند. آجرهای سفالی نیز به 10*20، 15*20، 20*20، 10*10، 7*7، 8*8 و غیره تقسیم می شوند.

متن کامل مقاله را بخوانید:  https://ajorroajor.com/



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.