16 خطر نوشیدن زیاد چای سبز

ارائه محتوا و اخبار روز اینترنت و فناوری

16 خطر نوشیدن زیاد چای سبز

۱,۵۱۲ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر


همیشه شنیده ایم که چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی های روی کره زمین است. این چای حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام اپی گالوکاتچین است که می تواند با بیماری های مختلفی مانند سرطان، بیماری های قلبی و چاقی مبارزه کند. شگفتی های چای سبز باعث شده است که برخی افراد بیش از حد آن را بنوشند. اما مطالعات نشان می دهد که نوشیدن بیش از حد چای سبز در روز می تواند عوارض جانبی داشته باشد. در این مقاله از دیجی کالا مگ ۱۶ اثر نوشیدن زیاد چای سبز را با هم خواهیم دید. همچنین مقدار مجاز چای سبز در روز و لیست افرادی که نباید چای بنوشند را در اختیار شما قرار می دهیم. تا پایان مجله پارت نیوز همراه باشید.

خطرات مصرف زیاد چای سبز

نوشیدن بیش از حد چای سبز می تواند برخی از عوارض جانبی ذکر شده در زیر را ایجاد کند.

1. اپی گالوکاتچین چای سبز می تواند باعث کم خونی و کمبود آهن شود

کم خونی ناشی از کمبود آهن و هموگلوبین پایین در خون است. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن روزانه چای سبز زیاد می تواند باعث کمبود آهن و کم خونی شود. کاتچین موجود در چای سبز به نام اپی گالوکاتچین به آهن متصل می شود.

کم خونی بیماری است که 1.62 میلیارد نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند.

این باعث کاهش اثربخشی اپی گالوکاتچین به عنوان یک آنتی اکسیدان بالقوه و جلوگیری از جذب آهن می شود. پزشکان توصیه می کنند افراد مبتلا به بیماری التهابی روده که مکمل آهن مصرف می کنند از نوشیدن چای سبز خودداری کنند. بنابراین نتیجه می گیریم که اپی گالوکاتچین با مهار جذب آهن باعث کمبود آهن و کم خونی می شود.

2. کافئین موجود در آن می تواند در مصرف برخی داروها اختلال ایجاد کند

کافئین یک محرک سیستم عصبی است. به همین دلیل نوشیدن چای سبز انرژی شما را افزایش می دهد. اگر دارو مصرف می کنید، نوشیدن بیش از حد چای سبز می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. کافئین در بدن تجزیه می شود. برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها مانند نورفلوکساسین، داروهای بی حس کننده مانند میدازولام و قرص های ضد بارداری مانع از تجزیه کافئین می شوند.

در نتیجه کافئین در بدن باقی می ماند و باعث خواب آلودگی، اضطراب، افزایش ضربان قلب و گاهی اوقات ضربان قلب نامنظم (آریتمی) می شود. محققان به این نتیجه رسیدند که کافئین موجود در چای سبز متابولیسم کلوزاپین (نوعی داروی ضد روان پریشی) را مهار می کند و باعث سمیت کلوزاپین می شود. نتایج نشان داد که ویتامین K موجود در چای سبز اثر وارفارین (یک داروی ضد انعقاد) را مهار می کند.

3. مصرف آن در دوران بارداری ممکن است باعث نقص مادرزادی شود

مقالات  آشپزی متعدد نشان داده است که مصرف بیش از حد چای سبز در دوران بارداری می تواند به طور جدی بر سلامت مادر و جنین تأثیر بگذارد. مصرف بیش از 300 میلی گرم کافئین در روز در دوران بارداری می تواند فشار خون مادر را افزایش دهد. محققان همچنین به این نتیجه رسیدند که کافئین و تانن موجود در چای سبز باعث کاهش سطح فولات در بدن می شود.

اسید فولیک یک ویتامین B محلول در آب است که از سقط جنین و نقایص مادرزادی جلوگیری می کند. علاوه بر این، نوشیدن بیش از حد چای سبز می تواند خطر زایمان زودرس را افزایش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. بهتر است زنان باردار قبل از نوشیدن چای سبز با پزشک مشورت کنند.

4. کافئین موجود در چای سبز می تواند باعث هیپوکالمی و تشنج شود

هیپوکالمی عارضه ای است که منجر به کاهش سطح پتاسیم خون می شود. پتاسیم برای انقباض ماهیچه ها و عملکرد پروتئین ها در بدن ضروری است. مصرف زیاد چای سبز می تواند سطح پتاسیم خون را کاهش داده و منجر به ضعف عضلانی شود. در یک مطالعه، محققان از دو بیمار مبتلا به هیپوکالمی خواستند چای سبز کمتری مصرف کنند.

پس از گذشت چند روز از این کار، سطح پتاسیم خون بیمار به حالت عادی بازگشت. همچنین نشان داده شده است که مصرف چای سبز با سایر داروها می تواند باعث هیپوکالمی شود. این در حالی است که مصرف چای سبز به تنهایی این مشکل را ایجاد نمی کند.

محققان به این نتیجه رسیده اند که نوشیدن بیش از 200 میلی گرم چای سبز در روز می تواند خطر تشنج را افزایش دهد و دفعات تشنج را افزایش دهد. برخی از مطالعات نشان داده اند که کافئین خطر را افزایش می دهد. با این حال، مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

5. عصاره چای سبز ممکن است برای کبد سمی باشد

بسیاری از مردم از چای سبز برای کاهش وزن و بهره مندی از مزایای سلامتی آن استفاده می کنند. اما تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن بیش از حد چای سبز اثر معکوس در آسیب رساندن به کبد دارد. اپی گالوکاتچین موجود در چای سبز 10 درصد چای سبز را تشکیل می دهد. اپی گالوکاتچین اضافی می تواند باعث سمیت میتوکندری و احتمالا سمیت کبدی شود.

6. ممکن است باعث مسمومیت با کافئین شود

مصرف بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز می تواند باعث مسمومیت با کافئین شود. مسمومیت با کافئین معمولاً با علائمی مانند سردرد، تهوع، استفراغ، لرز و تپش قلب ظاهر می شود. مصرف بیش از حد کافئین می تواند باعث افت فشار خون شود. افرادی که به کافئین حساسیت دارند با مصرف حتی مقدار کمی کافئین ممکن است دچار مسمومیت با کافئین شوند.

در مصرف داروهای کافئین احتیاط کنید زیرا این داروها حاوی سطوح بالایی از کافئین هستند. مصرف این دارو در برخی موارد باعث حمله قلبی یا حتی مرگ می شود. گفته می شود کافئین در درمان انواع سردرد از جمله میگرن مفید است. میزان و نیاز به کافئین در درمان سردرد باید توسط پزشک تعیین شود.

7. کافئین موجود در چای سبز می تواند بر عملکرد تیروئید تأثیر منفی بگذارد

کاتچین های چای سبز برای کاهش خطر سرطان تیروئید شناخته شده اند. با این حال، مصرف زیاد چای سبز می تواند باعث اختلال در عملکرد تیروئید شود. در یک مطالعه حیوانی که روی موش ها انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که نوشیدن چای سبز در دوران بارداری می تواند وزن جنین را کاهش دهد.

تحقیقات انجام شده در مرکز ملی سرطان ژاپن نشان داده است که نوشیدن چای سبز ممکن است خطر ابتلا به سرطان تیروئید را در زنان یائسه افزایش دهد.

8. کافئین موجود در چای سبز می تواند باعث ضعیف شدن استخوان ها شود

بنیاد ملی پوکی استخوان هشدار می دهد که نوشیدن بیش از حد چای سبز می تواند در جذب کلسیم اختلال ایجاد کند. مطالعات روی انسان و موش نشان داده است که مصرف زیاد چای سبز خطر شکستگی را افزایش می دهد و تراکم استخوان را کاهش می دهد.

همچنین می تواند باعث پوکی استخوان در افراد مسن شود. چندین مطالعه به این نتیجه رسیده اند که فلاونوئیدهای موجود در چای سبز برای استخوان ها بسیار مفید هستند. با این حال، مصرف بیش از حد این چای می تواند به رشد و تراکم استخوان آسیب برساند.

9. کافئین موجود در چای سبز می تواند باعث اضطراب و بی خوابی شود

نوشیدن چای سبز در حد اعتدال می تواند به بهبود خواب و کاهش استرس کمک کند. با این حال، مصرف دوز بیشتر از این چای می تواند منجر به بی خوابی و اضطراب شود. کافئین موجود در چای سبز یک محرک سیستم عصبی است. مصرف بیش از 300 میلی گرم کافئین در روز می تواند کیفیت خواب را کاهش داده و منجر به بی خوابی، تحریک پذیری، افسردگی، عصبانیت و اضطراب شود.

10. می تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند

انعقاد خون فرآیندی است که لخته‌های خون را قادر می‌سازد تشکیل شود و از خونریزی شدید ناشی از آسیب جلوگیری کند. وارفارین یک داروی ضد لخته است که برای درمان لخته های خون تجویز می شود و به کاهش خطر بیماری قلبی و سکته کمک می کند.

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که کافئین موجود در چای سبز می تواند از عملکرد وارفارین جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده است که کافئین متابولیسم وارفارین را مهار می کند. بنابراین افرادی که وارفارین مصرف می کنند باید از خوردن غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین مانند عصاره چای سبز یا نوشیدن زیاد چای سبز خودداری کنند.

11. ممکن است باعث بیماری قلبی شود

سوزش سر دل یک مشکل گوارشی است که می تواند به دلایل مختلفی از جمله سیگار کشیدن، چاقی، رژیم غذایی نامناسب و مصرف زیاد چای سبز ایجاد شود. محققان ژاپنی به این نتیجه رسیده اند که مصرف بیش از حد چای سبز، همراه با سبک زندگی غیر فعال، ممکن است خطر سوزش سر دل را افزایش دهد. مطالعه دیگری روی مردم آسیایی نشان داد که ترکیبی در چای سبز به نام تئوفیلین می تواند باعث رفلاکس اسید شود.

12. کافئین موجود در چای سبز می تواند باعث درد معده شود

کافئین یک ملین است. نوشیدن بیش از سه فنجان چای سبز در روز می تواند منجر به اسهال شود. عصاره چای سبز حاوی مقادیر بیشتری کافئین است و ممکن است باعث ناراحتی معده، یرقان و ادرار تیره شود.

13. ممکن است باعث تکرر ادرار شود

علت تکرر ادرار علاوه بر نوشیدن آب زیاد می تواند مصرف زیاد چای سبز باشد. کافئین موجود در چای سبز ادرار آور است و باعث تکرر ادرار می شود. بنابراین از مصرف زیاد چای سبز بخصوص قبل از خواب خودداری کنید.

14. می تواند باعث ناباروری مردان شود

نوشیدن زیاد چای سبز می تواند باعث ناباروری مردان شود

پلی فنول های چای سبز دارای خواص دارویی هستند. اما مقادیر زیاد این ترکیبات می تواند باعث ناباروری در مردان شود. در یک مطالعه موش نشان داده شد که سطح تستوسترون، تولید اسپرم و تحرک اسپرم در موش هایی که عصاره چای سبز را به مدت 26 روز مصرف کرده بودند کاهش یافت. مصرف بیش از حد کافئین به DNA اسپرم آسیب می رساند و بر سیستم تولید مثل مردان تأثیر منفی می گذارد.

15. می تواند دندان را لکه دار کند

اگر بعد از مسواک زدن، چای سبز بنوشید، ممکن است دندان هایتان لک شود. در واقع هیچ تحقیق علمی در این زمینه انجام نشده است و شواهد حکایتی این اثر منفی چای سبز را نشان داده است.

16. باعث حالت تهوع می شود.

برخی از ترکیبات موجود در چای سبز می تواند باعث تهوع شود. به خصوص زمانی که چای سبز به مقدار زیاد یا با معده خالی مصرف شود. تانن چای سبز عامل طعم تلخ این چای است. خواص قابض تانن ها می تواند بافت های دستگاه گوارش را تحریک کند و احتمالاً منجر به علائم دردسرساز مانند حالت تهوع و درد معده شود.

مقدار چای سبز که باعث این علائم می شود در افراد مختلف متفاوت است. افراد حساس تر ممکن است این علائم را پس از نوشیدن یک یا دو فنجان (240 تا 280 میلی لیتر) چای سبز تجربه کنند، در حالی که افراد دیگر می توانند پنج فنجان (1.5 لیتر) چای سبز بنوشند و هیچ عارضه جانبی نداشته باشند. تو هیچ تجربه ای نداری

اگر بعد از نوشیدن چای سبز علائم فوق را مشاهده کردید، مقدار چای سبز مصرفی خود را کاهش دهید. می توانید غذا را با چای سبز بخورید یا مقداری شیر اضافه کنید.

در طول روز چقدر چای بنوشیم؟

اکنون که از عوارض مصرف زیاد چای سبز مطلع شدید، حتما از خود پرسیده اید که میزان مجاز مصرف چای سبز در روز چقدر است؟ بهتر است بیش از دو تا سه فنجان چای سبز در روز ننوشید. بیش از 200 تا 300 میلی گرم کافئین در روز مصرف نکنید.

حتی اگر چای سبز بدون کافئین می نوشید، از دو تا سه فنجان چای سبز در روز تجاوز نکنید. مطالعات نشان می دهد که مصرف 338 میلی گرم اپی گالوکاتچین در روز ممکن است برای بزرگسالان بی خطر باشد. برای اینکه بفهمید چه مقدار کافئین و اپی گالوکاتچین در یک فنجان چای سبز وجود دارد، نکات تغذیه ای روی جعبه چای سبز را بررسی کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.