افسردگی پس از مهاجرت چیست؟ + 6 راه حل عملی

ارائه محتوا و اخبار روز اینترنت و فناوری

افسردگی پس از مهاجرت چیست؟ + 6 راه حل عملی

۶۱۳ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر


افسردگی پس از مهاجرت یکی از شایع ترین مشکلات سلامت روان است که بسیاری از افراد در سراسر جهان با آن مواجه می شوند. در این مقاله به بررسی مبانی این مشکل می پردازیم تا زوایای مختلف آن را توضیح دهیم. در نهایت راهکارهایی برای پیشگیری و مبارزه با آن ارائه خواهیم کرد.

افسردگی پس از مهاجرت چیست؟

استرس های روانی در طول فرآیند مهاجرت می تواند از طرق مختلفی بر سلامت روان مهاجران تأثیر بگذارد. افسردگی پس از مهاجرت یکی از آن اشکال مختلف است که فرد مبتلا پس از مهاجرت به دلیل بی خانمانی و استرس موجود، علائم افسردگی را نشان می دهد.

افسردگی پس از مهاجرت یک تشخیص بالینی نیست. اما با توجه به افزایش چشمگیر مهاجرت در جهان و پیچیدگی خاص شرایط افرادی که آن را تجربه می کنند، این امکان وجود دارد که این تشخیص به لیست اختلالات روانی اضافه شود. https://euromy.info

علل افسردگی پس از مهاجرت

همانطور که می دانیم افسردگی همیشه به دلیل خاصی ظاهر نمی شود. با این حال، با توجه به ماهیت و چالش های مهاجرت، دلایل مختلفی را می توان بررسی کرد.

قبل از بررسی این دلایل، می توان به این نکته اشاره کرد که افرادی که دارای زمینه ژنتیکی یا سابقه اختلالات سلامت روان هستند، نسبت به سایر مهاجران مستعدتر هستند.

خستگی

استرس به عنوان یک عامل مؤثر بر سلامت روان می تواند منجر به اختلالات روانی یا مشکلات سلامتی بی شماری شود. ناگفته نماند که فرآیند مهاجرت حتی بدون چالش های غیرمنتظره بسیار پر استرس است.

هانس سلیه، دانشمندی که به پدر استرس معروف است، بر اساس تحقیقات خود جدولی را تهیه کرد که میزان استرس ناشی از حوادث مختلف را نشان می دهد. مهاجرت به عنوان عامل استرس در این جدول وجود ندارد. شاید به این دلیل که در زمان انجام تحقیقات او مهاجرت یک پدیده اجتماعی به حساب نمی آمد.

اما زندگی جدا از همسر، تغییر شرایط مالی، پیشرفت شخصی، تغییر شرایط زندگی، تغییر محل سکونت و تغییر عادات خواب چیزهای جداگانه ای هستند. ترکیب این عوامل با هم 192 واحد استرس ایجاد می کند (80 تا 100 واحد منجر به بیماری استرس می شود). صرف نظر از احتمال مشکلات مالی، درگیری یا مشاجره و بیماری، همین عوامل برای تأثیر منفی جدی بر سلامت روان فرد کافی است.

تنهایی

تنهایی به عنوان قوی ترین علت افسردگی در نظر گرفته می شود. تنهایی می تواند فرد را بدون در نظر گرفتن اینکه تنها باشد یا نه تحت تاثیر قرار دهد، اما پناهندگان صرف نظر از توانایی آنها در برقراری ارتباط با جامعه، اغلب به دلیل تفاوت های فرهنگی تنها هستند.

فقیر

دلتنگی به عنوان یک حالت روانی مانند احساس دوری از خانه، خانواده، فعالیت های مورد علاقه و مکان ها شناخته می شود. البته تا حد زیادی طبیعی است که مهاجرت باعث بیگانگی و احساس غربت می شود.

شوک فرهنگی

آداب و رسوم ما از نحوه احوالپرسی گرفته تا برخورد با مشکلات و مشکلات، به نوعی در تمام زندگی ما نفوذ کرده است. بسیاری از این اعمال فرهنگی به بخشی از شخصیت یا عادات ما تبدیل شده‌اند و جلوگیری عمدی آنها از چسبیدن به آنها در یک فرهنگ جدید یا تلاش برای یادگیری و انطباق با فرهنگ جدید باعث شوک فرهنگی و سردرگمی می‌شود.

علائم افسردگی پس از مهاجرت

با توجه به اینکه افسردگی پس از مهاجرت یک تشخیص بالینی نیست. علائم بالینی افسردگی برای تشخیص مهاجران استفاده می شود.

برخی از علائم اصلی عبارتند از: احساس غم و اندوه مداوم، از دست دادن انرژی، عدم علاقه و انگیزه، اختلالات خواب و تغییر در اشتها.

در این مقاله می توانید با علائم مختلف افسردگی بیشتر آشنا شوید.

سایر مشکلات روانی پس از مهاجرت

همانطور که گفته شد مهاجرت می تواند باعث ایجاد انواع اختلالات روانی شود که در ادامه به بررسی این اختلالات می پردازیم

اختلالات اضطرابی

افرادی که استرس شدید یا مداوم را تجربه می کنند، اختلالات اضطرابی دارند. استرس شدید اثرات زیادی بر بدن دارد، از مشکلات سلامتی گرفته تا اختلالاتی مانند اضطراب عمومی و تیک. اختلالات اضطرابی اغلب با سایر اختلالات همراه است.

مشکلات خواب

استرس و تغییرات محیطی که بر ساعت داخلی بدن تأثیر می گذارد، می تواند منجر به اختلالات خواب شود. بی خوابی شایع ترین اختلال خواب است و استرس، اضطراب و افسردگی از دلایل اصلی آن شناخته شده اند.

شرکت اودیسه

سندرم اودیسه که به عنوان سندرم مهاجر نیز شناخته می شود، شامل مجموعه ای از علائم مرتبط با استرس مزمن، احساس افسردگی، بیگانگی و درد فیزیکی است.

دردهای میگرنی، بی خوابی مزمن، تحریک پذیری، خستگی مفرط، ترس دائمی از رفتن به خانه یا اعزام شدن به کشورهای دیگر، درد استخوان، از دست دادن ارزش قابل توجه و مصرف دخانیات و الکل از علائم اصلی این سندرم هستند.

این سندروم برای اولین بار در مهاجران عراقی و سوری که به یونان پناهنده شده بودند مشاهده شد. پس از انجام تحقیقات لازم و ثبت آن به عنوان یک مشکل روانی-پزشکی، مشخص شد که تعداد زیادی از مهاجران در سراسر جهان به این سندرم مبتلا هستند.

درمان افسردگی پس از مهاجرت

درمان افسردگی پس از مهاجرت از درمان افسردگی بالینی همراه با تکنیک ها و درمان های مکمل استفاده می کند که بر فرآیند اجتماعی شدن تمرکز دارد.

روان درمانی بخش اصلی درمان افسردگی است که در آن پزشک پس از شناسایی مشکلات شناختی موجود، سعی می کند با استفاده از انواع روان درمانی، فرد را از نو نگاه کند. مدت زمان این روند درمانی بسته به نیاز مراجع و تداوم آن متفاوت است. طبق آمار، درمان شناختی-رفتاری مؤثرترین روش روان درمانی برای افسردگی است.

در صورت لزوم از دارودرمانی همراه با روان درمانی استفاده می شود. در برخی موارد به دلیل تغییرات در مدارهای مغز انسان، لازم است از درمان دارویی برای کنترل و بهبود علائم استفاده شود. SSRI ها رایج ترین داروهای ضد افسردگی هستند و عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر داروها دارند.

درمان های مکمل معمولاً برای افزایش خودآگاهی فرد طراحی می شوند. از نظر درمان افسردگی پس از مهاجرت، اجتماعی شدن و پذیرش نقش در فرهنگ و جامعه جدید بسیار مهم است. در قسمت بعدی به بررسی این روش ها می پردازیم که برای پیشگیری از افسردگی پس از مهاجرت نیز استفاده می شوند.

پیشگیری از افسردگی پس از مهاجرت

راه حل ها و تکنیک های ارائه شده در این بخش بر اساس مشکلات رایج مهاجرت ارائه خواهد شد.

1 - از روابط خود محافظت کنید.

برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان پس از مهاجرت به شما کمک می کند تا از تنهایی و بیگانگی جلوگیری کنید. از آنجایی که اقامت در یک کشور مقصد و یافتن ثبات مالی و حمایت اجتماعی در یک کشور خارجی ممکن است زمان ببرد، ارتباط ماندن به شما کمک می کند در تنهایی و بیگانگی غرق نشوید!

2- ایرانی ها را در شهر خود پیدا کنید!

به زودی پس از نقل مکان، برقراری ارتباط و دوستی با مردم محلی دشوار خواهد بود. با این حال، ارتباط با افرادی با مشکلات و چالش های مشابه می تواند شروع خوبی باشد.

3- در خانه نمانید!

انزوای اجتماعی یکی از بزرگترین عوامل خطر افسردگی و اضطراب است. علاوه بر این، ورزش های سبک مانند پیاده روی علاوه بر تاثیرات مثبت بر سلامت جسمانی، تاثیرات زیادی بر سلامت روان شما نیز دارد.

4- در اجتماع فعال باشید.

بخش مهمی از هویت ما با نقشی که در جامعه ایفا می کنیم تعریف می شود. جابجایی و تغییر این قسمت از هویت می تواند منجر به استرس و آشفتگی هویت شود که تأثیر بسیار منفی بر سلامت روان دارد.

کار می تواند به عنوان بخشی از نقش اجتماعی مهم باشد. برای یافتن شغل سعی کنید تا حد امکان شغل هایی را انتخاب کنید که علایق شما را برانگیزد.

ارتباط و ارتباط با جوامع مختلف را می توان بخشی از مددکاری اجتماعی دانست. به عنوان مثال، عضویت در یک باشگاه کتاب یا کار داوطلبانه می تواند کمک زیادی به ایجاد ارتباطات اجتماعی کند.

5- زبان و فرهنگ را بیاموزید.

مهاجران معمولاً سال ها قبل از مهاجرت شروع به یادگیری زبان می کنند. با این حال، فرهنگ کشور مقصد اغلب نادیده گرفته می شود. با اطلاع از کشور مقصد خود، می توانید زمینه را برای ارتباط با جامعه فراهم کنید.

علاوه بر این، زبانی که در کلاس درس تدریس می شود، معمولاً شکل عادی زبان است، در حالی که بومی ها از سیستم زبان استفاده نمی کنند. می توانید مهارت های زبانی خود را با برقراری ارتباط با سایر خارجی ها یا افراد محلی بهبود بخشید. زبان ابزار مهمی در برقراری ارتباط است و تقویت مهارت های زبانی شما کمک زیادی به شما خواهد کرد.

6- از یک متخصص کمک بگیرید.

راه حل های ذکر شده ممکن است به دلایل و محدودیت های مختلف برای شما کارساز نباشد. با کمک یک متخصص سلامت روان، می توانید اطلاعات دقیق تری به دست آورید و مبارزه بهتر و هدفمندتری با افسردگی داشته باشید.

چالش دیگری که مهاجران با آن روبرو هستند، ناتوانی در برقراری ارتباط با متخصصان سلامت روان به دلیل عدم مهارت های زبانی است. حتی اگر زبان بلد باشید، تفاوت های فرهنگی می تواند مانع بزرگی در برقراری ارتباط با روانشناس باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.