اظهار تاسف از عدم تدوین دستورالعمل مشخص برای نظارت بر دریافت کنندگان وام ازدواج

۵,۱۴۲ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر

محمد مهدی تندگویان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پیشنهاد افزایش وام ازدواج به ۸۰ میلیون تومان توسط یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰، با بیان اینکه از جمله بزرگترین اقدامات دولت دوازدهم، به روز شدن پرداخت وام است، اظهار کرد: ما نماینده دولت و مدافع لایحه ارسالی بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت به مجلس هستیم، از سوی دیگر هرساله پس از ارسال لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس، رقم وام ازدواج توسط مجلس افزایش می یابد از این رو اگر بانک مرکزی بتواند منابع آن را تامین و دستورالعمل جامعی در راستای نظارت بر دریافت کنندگان و کاهش انحرافات ناشی از افزایش آن ایجاد کند، ما مشکلی با افزایش رقم وام ازدواج نداریم و مخالف آن نیستیم.

تامین اعتبارات افزایش وام ازدواج به ۸۰ میلیون مستلزم نظر کارشناسی است

وی درباره توضیح یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر تامین اعتبارات افزایش وام ازدواج به ۸۰ میلیون تومان از طریق بخشی از سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری، تصریح کرد: توضیحی که درباره تامین اعتبارات آن داده شده است بحثی تخصصی و مستلزم ارائه نظر تخصصی نماینده سازمان برنامه بودجه کشور و بانک مرکزی است که آیا ارقام بیان شده افزایش وام ازدواج و بازپرداخت آن با توجه معوق کردن اقساط بازپرداخت وام ازدواج توسط برخی شعب به دلیل شرایط پاندمی کووید ۱۹ قابل تامین است یا خیر؟.

آیا زوجین جوان قادر به بازپرداخت وام ۸۰ میلیونی هستند؟/ مبنای افزایش وام چیست؟

تندگویان معتقد است که علت و میزان افزایش وام ازدواج باید به صورت ریشه‌ای بررسی و به آن پاسخ داده شود که افزایش وام ازدواج بر مبنای چه تناسبی و برای پاسخگویی به چه اتفاقی انجام می‌شود؟؛ همچنین رقم اقساطی که زوجین با افزایش رقم وام ازدواج به ۸۰ میلیون تومان و بازپرداخت ۸ ساله بر عهده می‌گیرند به نظر می‌رسد در حدود دو میلیون تومان باشد که خود این رقم نیز از جمله نکات قابل توجهی است که باید در نظر گرفت که آیا زوجهای جوان در ابتدای زندگی قادر به پرداخت آن هستند؟.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره علت پیشنهاد افزایش وام به رقم ۸۰ میلیون تومان، ادامه داد: علت این افزایش رقم وام ازدواج چیست؟ چرا پیشنهاد افزایش ۵۰ میلیون به ۸۰ میلیون را داده‌اند و چرا بر فرض مثال پیشنهاد ۱۰۰ میلیون داده نمی‌شود؟ منطق پیشنهاد این اعداد چیست؟ و این افزایش وام قرار است کدام بخش از مشکلات جوانان در ازدواج را حل کند؟ ما بارها درباره این موضوعات سوال کرده‌ایم اما پاسخ مناسبی به آن داده نشده است.

به گفته وی، کمک‌های مقطعی در بحث افزایش وام ازدواج نتوانسته منجر به افزایش امر ازدواج در کشور شود و علیرغم افزایش هرساله وام ازدواج شاهد آمار رو به کاهش ازدواج و افزایش تبعات آن بوده ایم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.