نیازهای تغذیه ای سگ های باردار و شیرده

ارائه محتوا و اخبار روز اینترنت و فناوری

نیازهای تغذیه ای سگ های باردار و شیرده

۲,۶۷۰ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر

بارداری و شیردهی نه تنها تغییرات زیادی در بدن سگ ایجاد می‌کند، بلکه باعث تغییر در سبک زندگی او نیز می شود. اگر سگ شما باردار است یا در حال شیردهی است، در زمان بارداری، زایمان و شیردهی به نیازهای تغذیه ای او توجه ویژه ای داشته باشید. در این مطلب به بررسی نکات مهم غذای سگ شیرده و باردار میپردازیم.

اهمیت تغذیه در زمان بارداری و شیردهی در سگ

تغذیه در دوران حاملگی بسیار مهم است و باید وضعیت بدنی سگ در شرایط ایده آل باشد در غیر این صورت ممکن است مشکلات زیر اتفاق بی‌افتد:

عدم تغذیه مناسب در این دوران میتواند باعث کاهش وزن سگ شود. علاوه بر این به دلیل تغذیه نامناسب سگ، نیازهای غذایی توله سگ ها تامین نمیشود و همین موضوع باعث تداخل در رشد توله ها میشود.

یک سگ کم وزن اغلب در مصرف غذای کافی برای تامین نیازهای تغذیه ای خود و توله های در حال رشدش مشکل دارد.

از طرف دیگر؛ اضافه وزن در سگ باردار، زایمان سگ را با خطر روبه رو میکند و ممکن است سگ شما یک زایمان غیر طبیعی و سخت را تجربه کند. به همین دلیل تغذیه سگ باردار و شیرده مهم است.

مطمئن شوید که سگ خود را کامل و متعادل را تغذیه کنید. این کار باعث تعادل وزن و وضعیت بدنی سالم سگ مادر میشود و به حفظ سلامت او و نوزادش در طول بارداری و شیردهی کمک می کند.

 

بهترین رژیم غذایی برای سگ باردار

دوره بارداری برای سگ ها 9 هفته است. سگ های باردار تا حدود هفته ششم فقط اندکی وزن اضافه می‌کنند ولی بعد از آن سرعت وزن گیری آنها بیشتر میشود و به سرعت وزن اضافه می کنند.

انرژی مورد نیاز سگ های باردار با توجه به جدول الگوی افزایش وزن تعیین می‌شود. سگ های باردار تا پایان بارداری باید 25 تا 50 درصد بیشتر از غذای معمولی خود مصرف کنند، اما نیاز به انرژی بیشتر تا حدود هفته ششم افزایش نمی یابد.

 

بهترین رژیم غذایی برای سگ های باردار و شیرده، یک غذای حیوان خانگی با کیفیت بالا و غنی از مواد مغذی است که برای تمام مراحل زندگی یا برای رشد فرموله شده است. در این زمان معمولا رژیم غذایی توله سگ‌ها برای سگ های باردار یا شیرده توصیه می شود. اما استفاده از شیرخشک های توله سگ نژاد بزرگ به دلیل تنظیم انرژی و مواد معدنی بالا برای سگ‌های باردار مناسب نباشد.

 

رژیم غذایی سگ شیرده

سگ‌های باردار پس از زایمان وزن کم می‌کنند، اما نیازهای غذایی آنها به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. با توجه به تعداد توله ها و نژاد سگ، سگ های شیرده ممکن است 2 تا 3 برابر نیاز غذایی عادی خود برای تغذیه توله هایشان نیاز داشته باشند.

پس مطمئن شوید که سگ مادر شیرده به مقدار مناسب و زیاد آب در اختیار داشته باشد تا بتواند حجم شیر مورد نیاز خود را برای تغذیه توله ها تولید کند.

بیشتر غذاهای تجاری سگ برای دوره شیردهی مناسب نیستند. غذای مقوی سگ شیرده باید حداقل 29 درصد پروتئین، حداقل 17 درصد چربی و کمتر از ۵ درصد فیبر داشته باشد (بر حسب وزن ماده خشک).

 

برای تامین کامل غذای سگ شیرده و دریافت انرژی بیشتر میتوانید این ترفندها را امتحان کنید:

  • از یک رژیم غذایی غنی شده از مواد مغذی مانند غذای توله سگ استفاده کنید.
  • تعداد وعده های غذایی سگ را افزایش بدهید، بدون اینکه میزان غذای روزانه سگ را تغییر بدهید. به عنوان مثال تعداد وعده های غذایی را از 3 وعده به 5 یا 6 وعده در روز تغییر بدهید.
  • تنوع غذایی را در رژیم سگ شیرده قرار دهید تا بتواند نیازهای بدنی خود وتوله سگ هایش را تامین کند. میتوانید از غذای خانگی و تجاری (غذا خشک، کنسروی و...) استفاده کنید.

 

رژیم غذایی سگ بعد از شیر گرفتن توله ها

در چهار تا پنج هفته پس از تولد، بیشتر توله سگ ها به غذای مادر خود علاقه نشان می دهند. اما بعد از آن و به تدریج، توله ها شروع به خوردن غذای جامد بیشتری می کنند و کمتر شیر می خورند. در عین حال، غذای سگ مادر (شیرده) کم میشود. اکثر توله سگ ها در سن 7 تا 8 هفتگی کاملا از شیر گرفته می شوند.

در این زمان، انرژی مورد نیاز مادر به حالت عادی بازگشته و او باید رژیم غذایی معمول قبل از بارداری خود را مصرف کند. سعی کنید در این بازه کم کم رژیم غذایی سگ را تغییر دهید، این فرآیند زمان بر است و باید به تدریج انجام شود تا مشکلی برای سگ مادر رخ ندهد.

نکته: درصورتی که توله ها بیش تر از 7-8 هفتگی به شیر خوردن ادامه دهند، میتوانید برای از شیر گرفتن توله ها، مقدار غذای سگ مادر را کاهش دهید تا شیر کمتری تولید کند و بدین ترتیب توله ها از شیر خوردن می افتند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.