عقد و قرار کفالت به چه معناست؟

ارائه محتوا و اخبار روز اینترنت و فناوری

عقد و قرار کفالت به چه معناست؟

۱,۹۶۳ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر

 

بطور کلی در ماده ۷۳۴ الی ۷۵۱ قانون مدنی عقد کفالت و شرایط آن کامل بیان شده است. قرار کفالت در قانون آیین دادرسی کیفری در سال ۹۲ مطرح شده است و به موجب این ماده، بطور مختصر عقد کفالت، عقدی است که یک نفر در مقابل شخص ثالثی ضامن فرد دیگر می شود. در قانون مدنی متعهد را کفیل، شخص ثالث را مکفول و طرف دیگر را مکفول له می‌گویند بطور مثال: کفیل یا متعهد باید در زمان و مکانی که تعهد کرده است فرد را حاضر نماید و اگر کفیل (فرد متعهد) عهد کرده باشد مالی را در صورت عدم احضار مکفول بدهد باید به آن چیزی که ملزم شده است عمل کند. در ادامه این گزارش از سایت بهترین وکلای شیراز به تفصیل مواردی که عقد و قرار کفالت در آن مطرح است، شرایط عقد کفالت، انواع قرار کفالت و عقد کفالت در فقه را بیان خواهیم کرد. قبل از هر چیزی بهتر است بدانیم ویژگی های یک کفیل چیست؟ در چه شرایطی امکان صدور قرار کفالت انجام خواهد شد و قرار کفالت چه ویژگی هایی دارد؟ را شرح خواهیم داد.

عقد کفالت

زمانی که متهم به جرمی می شوید در این زمان، دادگاه از شما می‌خواهد که شخصی را معرفی کنید تا متعهد شود که در هر زمانی که نیاز شد، شما را در دادگاه حاضر کند. یا در واقع کفالت شما را به عهده بگیرد. در این زمان شما می بایست شخصی که مورد تایید دادگاه باشد معرفی کنید، تا کفالت شما را به عهده بگیرد و متعهد شود که هر زمان که دادگاه الزام کند، شما را در دادگاه احضار خواهد کرد. (رابطه و توافقی که میان کفیل و دادگاه برقرار می‌شود عقد کفالت نامیده می شود.) همچنین بخوانید: حکم قانونی اخاذی و تهدید به انتشار تصاویر

 ویژگی های کفیل یا ضامن چیست؟

در مراجع قانونی مانند دادسراها قرارهایی صادر می شود که یکی از مهمترین انواع قرار عهد کفالت است. در مواردی که فردی بازداشت می شود و قراری بر بازداشت شدن شخصی صادر می شود آزادی شخص متهم سلب می شود که در چنین مواقعی فرد متهم می تواند به دو شکل بازداشت خود را تا دادرسی نهایی به تعویق بیاندازد. اولین راهی که در چنین شرایطی برای متهم خواهد بود ارائه وثیقه و به عبارتی صدور قرار وثیقه است و دومین راه معرفی شخصی به عنوان کفیل از طرف متهم می باشد. در چنین شرایطی اگر فرد متهم بتواند کفیل خود را مشخص و قرار و عهد کفالت صادر شود، متهم بازداشت نخواهد شد. ولی فرد کفیل باید ویژگی های تعیین شده ای داشته باشد و در غیر این صورت با کفیل شدن آن شخص موافقت نخواهد شد. طبق ماده ۲۲۱ قانون آیین دادرسی کیفری، کفالت افرادی پذیرفته می شود که ویژگی های زیر را داشته باشد:
  • کفیل باید اهلیت قانونی داشته باشد. ( یعنی از نظر قانونی شایستگی دارا بودن موازین قانونی را داشته باشد )
  • کفیل باید عاقل و رشید باشد. ( افراد غیر رشید، صغیر و مجانین نمی‌توانند کفالت بر عهده بگیرند)
  • کفیل باید بالغ باشد. ( از نظر عقلی باید به قدرت تشخیص داشته باشد)
  •  مهمترین ویژگی کفیل این است که باید از نظر وضعیت مالی در صورتی که متهم در موعد مقرر در دادسرا یا دادگاه حضور پیدا نکرد، بتواند وجه الکفاله را بپردازد.
بنابراین کفالت می بایست بر اساس شرایط و ویژگی هایی که عنوان شد از نظر موقعیت اجتماعی و وضعیت مالی ( قرار کفالت با فیش حقوقی در چنین مواردی مورد تایید می باشد ) از نظر بازپرس مورد تایید باشد. این موارد در قانون جدید قرار کفالت نیز تاکید شده است. چنانچه فرد دارای ویژگی های بیان شده باشد عقد و قرار کفالت صادر خواهد شد در غیر این صورت متهم می باشد شخص دیگری را به عنوان کفیل معرفی کند تا شرایط عقد کفالت را دارا بوده و صدور آن تایید گردد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.