9 راه برای رفع مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ

ارائه محتوا و اخبار روز اینترنت و فناوری

9 راه برای رفع مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ

۸۵۰ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر


“باتری لپ تاپ شارژ نمی شود” این جمله را اغلب از زبان کاربران می شنویم. کاربرانی که از شارژ نشدن باتری لپ تاپ خود شکایت دارند، نگران هستند.

اگر شما یکی از این کاربران هستید زیاد نگران نباش در بیشتر موارد این مشکل را می توان با یک راه حل ساده و کم هزینه برطرف کرد.با ما همراه باشید.در این مقاله دلایل سخت افزاری و نرم افزاری پشت این مشکل را بررسی می کنیم و همچنین راه حلی را به شما پیشنهاد می کنیم. امیدواریم خوب کار کنند.

چرا باتری لپ تاپ شارژ نمی شود؟

شارژ نکردن تلفن‌ها، لپ‌تاپ‌ها و سایر وسایلی که در زندگی خود به آن‌ها وابسته هستیم، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. به خصوص که قیمت این وسایل و لوازم جانبی موبایل، لپ تاپ و ... در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

شایع ترین دلیل شارژ نشدن باتری لپ تاپ Lenovo، از کار افتادن آن است. این باتری ها مانند نمونه های خود عمر مفیدی دارند و بسته به کیفیت و برند می توانند بعد از 4 سال ظرفیت خود را از دست بدهند و در این صورت شارژ آن ها زمان زیادی می برد و به سرعت خالی می شوند. اگر می خواهید عمر باتری سیستم خود را افزایش دهید، توصیه می کنیم این لینک را مطالعه کنید.

با این حال، برای تعویض باتری خود عجله نکنید، مشکل ممکن است به دلایل دیگری باشد. در این مقاله پیشنهاد می کنیم تمام راه های ممکن برای حل این مشکل را داشته باشید.

سخت افزار باعث خالی شدن باتری می شود

ابتدا به دلایل سخت افزاری می پردازیم که ممکن است با مشاهده آنها مشکل را حل کند. بیایید با ساده ترین و ارزان ترین راه حل ها شروع کنیم.

1. شارژر لپ تاپ را بررسی کنید

اولین قدم این است که خوشبینانه ترین راه حل را انتخاب کنید. آیا کابل شارژ عادی است آیا کابل به درستی به پریز وصل شده است؟ آیا پریز امن است؟

احتمال خرابی حفاظ های الکتریکی نیز وجود دارد، اگر کابل شارژر خود را به این دستگاه ها وصل کرده اید از سالم بودن آن ها مطمئن شوید. بهتر است کابل را مستقیماً به منبع تغذیه وصل کنید و دوباره باتری را شارژ کنید. اگر کابل شما دو قسمتی است، به اتصال بین دو قسمت نگاه کنید و از محکم بودن آنها مطمئن شوید.

2. از سالم بودن کابل مطمئن شوید

این آسیب کشیدن کابل های شارژ است. ممکن است اشک یا مشکلی در ظاهر آنها نبینید. اما در داخل، سیم ها ممکن است بشکنند یا آسیب ببینند. این وقفه ها باعث شارژ نشدن باتری لپ تاپ می شود.

برای اطمینان از سالم بودن کابل، تمام طول سیم را با انگشت خود لمس کنید. اگر متوجه بوی سوختگی سیم ها یا آداپتور شدید، حتما آنها را تعویض کنید.

3. لپ تاپ را بدون باتری روشن کنید

راه حل دیگری که ممکن است علت مشکل را مشخص کند روشن کردن آن بدون باتری است. البته این راه حل فقط برای سیستم هایی با باتری قابل جابجایی کاربرد دارد.

پس از خاموش کردن کامل سیستم باید باتری را خارج کنید. سپس دکمه پاور لپ تاپ را با انگشت خود به مدت 10 تا 15 ثانیه نگه دارید. این کار باعث کاهش شارژ باقی مانده لپ تاپ می شود.

اکنون سیستم را مستقیماً به شارژر متصل کرده و آن را روشن کنید. اگر دستگاه بدون معطلی روشن شود، مشخص است که مشکل از باتری است و سیستم آسیبی ندیده است.

بنابراین ابتدا کنتاکت های باتری، اتصالات و سیستم را با یک پارچه نرم تمیز کنید و سپس باتری را دوباره وارد کنید. حالا سیستم را به برق وصل کنید و سعی کنید سیستم را روشن کنید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، باید با یک متخصص تماس بگیرید تا مشخص شود که آیا باتری نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

4. تناسب درب را بررسی کنید

توجه داشته باشید که اگر لپ‌تاپ شما با کابل‌های Type_C شارژ می‌شود، ممکن است به پورت صحیح وصل نشده باشد. برخی از پورت های نوع C فقط قابلیت انتقال داده را دارند و نمی توان از آنها برای شارژ استفاده کرد. آنها معمولاً از نماد خاصی مانند Spark برای نشان دادن پورت های مهم برای شارژ لپ تاپ استفاده می کنند. بنابراین بهتر است پورت های دیگر را با دقت بیشتری امتحان کنید.

5. تمیز کردن پورت ها

یکی دیگر از مواردی که می تواند باعث مشکل ما شود، کثیف بودن پورت سیستم است. این کثیفی قابل مشاهده نیست. اما وجود گرد و غبار ریز باعث می شود که لپ تاپ به درستی شارژ نشود. تمیز کردن داخل پورت با گوش پاک کن به آرامی ضرری ندارد. برای تمیز کردن پورت ها به سایت دیجی چه مراجعه نمایید.

6. از کابل مناسب استفاده کنید

اگر سیستم قدیمی تری دارید؛ اما شما از کابل جدیدی برای شارژ استفاده خواهید کرد، بنابراین باید مطمئن شوید که جریان و ولتاژ هر دو یکسان باشد. در غیر این صورت، دستگاه قادر به شارژ نخواهد بود و ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا باتری به ظرفیت خود برسد.

همیشه بهتر است از شارژرهای اصلی لپ تاپ برای دستگاه خود استفاده کنید. همچنین دستگاه خود را به شارژرهای مختلف وصل نکنید. اکثر این شارژرها تقلبی هستند و ولتاژ کم یا زیاد به دستگاه می دهند که به باتری آسیب می رساند.

به یاد داشته باشید که همه کابل ها نمی توانند دستگاه شما را شارژ کنند و برخی فقط می توانند داده ها را انتقال دهند. سپس از رشته صحیح استفاده کنید.

نرم افزار بر شارژ باتری لپ تاپ تأثیر می گذارد

تمام دلایلی که تا کنون در نظر گرفته ایم مربوط به سخت افزار بوده است. بسیار بعید است که هر نرم افزار یا برنامه ای در سیستم شما باعث مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ شود. با این حال، هیچ هزینه ای برای تأیید وجود ندارد. بنابراین، ما به شما توصیه می کنیم که این موارد را امتحان کنید. شاید مشکل را حل کنند.

7. میزان مصرف باتری توسط اپلیکیشن ها را بررسی کنید

اگر در حالی که لپ تاپ شما به شارژر متصل است برنامه های سنگین را روی سیستم اجرا کنید، سرعت شارژ لپ تاپ کاهش می یابد. زیرا در حین کارکرد این نرم افزار معمولاً CPU سیستم برای انجام کلیه امور تحت فشار زیادی قرار می گیرد. این باعث افزایش دمای سیستم می شود. برای کنترل دما، فن سیستم باید با سرعت بالا کار کند که برای این منظور انرژی زیادی مصرف می کند. در واقع با همان سرعت شارژ باتری، برق آن نیز همزمان آزاد می شود. در نتیجه به نظر می رسد که باتری اصلا شارژ نمی شود.

در این صورت ممکن است لپ تاپ بیش از حد داغ شود و آسیب ببیند. می توانید راه حل هایی را برای جلوگیری از این اتصال بخوانید.

اگر هر نسخه ای از ویندوز روی سیستم نصب شده باشد، می توانید با فراخوانی پنجره Task Manager میزان مصرف باتری سیستم را بررسی کنید. برای این کار باید Ctrl + Shift + Esc را همزمان فشار دهید.

یک پنجره کوچک در مقابل شما باز می شود که باید روی گزینه More Details کلیک کنید. اکنون در تب Processes می توانید میزان CPU و سایر منابع سیستمی درگیر در برنامه های مختلف را بررسی کنید. اگر برنامه ای را در این لیست می بینید که به آن نیاز ندارید. اما مقداری منابع گرفت، آن را تعطیل کنید.

همچنین اگر در این لیست برنامه ناشناخته و مشکوکی مشاهده کردید، حتما آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ویروس ها مشکلی در تخصیص منابع و شارژ باتری ایجاد نمی کنند.

اگر متوجه شدید که سیستم شما در حین اجرای برخی برنامه ها خیلی داغ می شود، سخت افزار لپ تاپ احتمالاً نیازهای نرم افزار را برآورده نمی کند و باید سیستم جدیدی را در نظر بگیرید. قبل از اینکه آسیب جدی به باتری و سایر سخت افزارها وارد شود.

8. درایور باتری را به روز کنید

جالب است بدانید که یک کنترلر برای نصب به عنوان ترمینال برای باتری لپ تاپ وجود دارد. این درایورها به صورت خودکار بر روی سیستم نصب می شوند. گاهی اوقات به روز رسانی یا حذف و نصب مجدد این درایورها می تواند مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ را حل کند.

برای امتحان این راه حل، وارد بخش کنترل پنل سیستم خود شوید و مراحل زیر را دنبال کنید:

روی Device Manager کلیک کنید.

حال باید روی آیکون فلش کوچک کنار گزینه باتری کلیک کنید تا قسمت گزینه های زیر باز شود.

در این بخش می توانید دو گزینه برای Microsoft AC Adapter و Microsoft ACPI-Controlled Battery را مشاهده کنید.

روی گزینه اول کلیک راست کرده و از منوی ظاهر شده گزینه Update Driver را انتخاب کنید.

این کار را برای گزینه دوم تکرار کنید.

اکنون دوباره وضعیت باتری سیستم خود را بررسی کنید. اگر با مشکل فوق مواجه شدید، سعی کنید این درایورها را حذف و دوباره نصب کنید. برای انجام این، مراحل بالا را تکرار کنید. روی هر درایور راست کلیک کنید و به جای Driver Update گزینه Driver را انتخاب کنید. با این کار درایور باتری حذف می شود. اما نگران نباشید؛ پس از خاموش کردن سیستم، به طور خودکار درایور را دوباره نصب می کند.

پس از راه اندازی مجدد، سیستم ممکن است برای نصب درایورها اجازه درخواست کند و شما باید این درخواست را تأیید کنید.

اگر باز هم مشکلاتی وجود دارد. می توانید مراحل بالا را تکرار کنید و پس از اتمام خاموش شدن سیستم، شارژر را جدا کرده و اگر باتری قابل جابجایی دارید، یک بار آن را از سیستم خارج کنید. سپس باتری دیگری را وارد کرده و کامپیوتر را روشن کنید تا سیستم به شارژر متصل شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.