مبحث 17 مقرارت ملی ساختمان « لوله‌کشی گاز طبیعی»

ارائه محتوا و اخبار روز اینترنت و فناوری

مبحث 17 مقرارت ملی ساختمان « لوله‌کشی گاز طبیعی»

۱۵۹ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر

مهندسان تاسیسات مکانیکی با شرکت در آزمون نظام مهندسی و موفقیت در آن می‌توانند کار خود را به صورت حرفه‌ای آغاز کنند. منبع سوالات نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی مجموعه مباحث دفتر مقرارت ملی ساختمان است. مبحث 17 مقرارت ملی ساختمان به موضوع لوله‌کشی گاز طبیعی ساختمان‌ها پرداخته است. در این کتاب مهندسان به تمامی نکات مهم برای نقشه‌کشی، رعایت استانداردها، جلوگیری از اتلاف انرژی، افزایش بهره‌برداری، لوله‌ کشی و ... دسترسی دارند. کتاب مبحث هفدهم مقرارت ملی ساختمان در 4 نسخه ویرایش شده در بازار موجود می‌باشد. آخرین نسخه ویرایش شده، کامل‌ترین نسخه است.

برای دانلود مبحث 17 میتوانید به سراغ سودا بروید. دانلود این مبحث مهم برای تمامی تکنسین ها ضروری است. اگر در حوزه لوله کشی ساختمان فعالیت دارید مبحث 17 مقررات ملی ساختمان را دانلود کنید.

مطالب مبحث لوله‌کشی گاز طبیعی (مبحث 17)

 کتاب مبحث 17 مقررات ملی، به دو بخش اصلی تقسیم بندی می‌شود. بخش اول به طراحی و اصول صحیح اجرای پروژه مربوط شده و بخش دوم در مورد نحوه اجرای تهیه و تدوین شده است. مبحث 17 مقرارت ملی هفده فصل دارد که به طور مفصل به روش‌های طراحی، اجرا و نظارت و بازرسی می‌پردازد. در فصل اول آمده که این کتاب با هدف احداث سامانه گاز طبیعی و بهداشتی ساختمان‌ها، آموزش الزمات طراحی، لوله‌کشی اصولی، گزینش و نصب دستگاه‌های گازسوز مناسب، تخلیه محصولات حاصل از احتراق و بهره‌برداری هر چه بیشتر گردآوری شده است.

[caption id="attachment_64963" align="aligncenter" width="600"] Worker opening screw on gas distribution station[/caption]

مرور کوتاهی بر محتوای مبحث 17

در آغاز  کتاب مبحث 17 مقررات ملی ساختمان، فصلی با عنوان کلیات در نظر گرفته شده که به درک بهتر مخاطب کمک می‌کند. در فصل اول هدف، الزامات قانونی و مسئولیت‌ها و آشنایی با مهم‌ترین افراد پروژه صورت می‌گیرد. دامنه کاربرد، لوله‌کشی گاز ساختمان، تامین هوای احتراق، تجهیزات و دستگاه‎‌ها و کیفیت ساخت و مواد مصرفی از دیگر موضوعات عنوان شده در کلیات است.اصطلاحات علمی، عبارات و سیستم‌هایی وجود دارند که در کاربرد مهندسی در مبحث 17 مقرارت ملی استفاده شده اند. به همین خاطر آشنایی با این جملات و کلمات، مفاد مذکور مبحث را سهل و آسان می‌گرداند.

طبق مبحث 17 مقررات ملی ساختمان، انواع ساختمان‌ها با توجه به کاربری که دارند در گروه‌های مختلفی قرار می‌گیرند. ساختمان‌های مسکونی کاربری سکونتی برای یک یا چند خانوار دارند. ساختمان‌های عمومی دسته‌ای از ساختمان‌هایی هستند که به واسطه فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و ... مورد استفاده عموم قرار می‌گیرند. گروه دیگری از ساختمان‌ها کاربری خاص دارند. معمولا این سازه‌ها در مواقع ضروری یا بروز حوادث مانند بیمارستان‌ها، مراکز آتش‌نشانی و ... نقش موثری دارند. ساختمان‌های تلفیقی همه موارد گفته شده را با یک دیگر داشته و کاربری مسکونی- عمومی دارند.

طراحی اولین و مهم‌ترین اقدام در عملیات ساخت و ساز است. انتخاب و مشخص سازی محل نصب دستگاه‌های گاز سوز، انطباق آن با استانداردها، نوع دستگاه‌ها و جانمایی، ممنوعیت‌ها و الزامت برعهده طراح است. لزوم طراحی و مشخص کردن بخاری‌های دیواری، پکیج‌ها، آبگرمکن‌های دیواری، روشنایی، شومینه گازی، اجاق گاز و سایر لوازمی گازسوز توسط طراح و ناظر صورت می‌گیرد. ویژگی‌های هر ساختمان و کاربری آن الزامات طراحی و نصب سیستم‌های متفاوت را تعیین می‌کند.

طبق مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان، اجرای لوله‌کشی پس از بحث طراحی از دیگر موارد مهم است. در دست داشتن نقشه درست، انجام محاسبات دقیق، اطلاعات و مشخصات پروژه، انتخاب و به کارگیری مصالح و تجهیزات، لوله‌کشی به دو روش روکار و توکار، عایق‌کاری و عیب‌یابی و تعمیر در مرحله اجرایی پروژه جزئیات و ریزه‌کاری‌هایی دارد. استفاده از لوله‌هایی با قطر و جنس متفاوت، تشخیص نیاز پروژه، شناخت حداکثر و حداقل فواصل و ارتفاعات لوله‌کشی گاز، نصب هر جز از سیستم گازرسانی در جای درست خود و حتی جابه‌جایی میلی‌متری هر لوله نیازمند دانش و تجربه است.

چرا لوله‌کشی گاز طبیعی یک کار تخصصی است؟

با نگاهی گذرا به متن کتاب مبحث 17 می‌توانید پیچیدگی‌ها و ریزه‌کاری‌های لوله‌کشی گاز ساختمان‌ها را دریابید. در واقع گاز طبیعی تامین کننده اشتعال است. به همین واسطه هم خطرآفرین و هم جانبخش می‌باشد. کوچک‌ترین خللی در محاسبات، طراحی‎‌ نقشه و ارجا می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد. یک مهندس کارآزموده این مطالب را به خوبی فراگرفته و در حین کار از این نکات در جهت ایجاد امنیت و رفاه برای افراد جامعه استفاده می‌کند. برای دانلود مبحث 17 مقررات ملی ساختمان میتوانید از سایت سودا اقدام کنید.

 

نکات مهم مذکور در هفدهمین مبحث مقرارت ملی ساختمان

موضوع طراحی و نقشه‌کشی لوله‌ها در وهله اول مورد بحث قرار می‌گیرد. زمانی که طراحی و اجرای یک پروژه بر اساس دانش و استانداردهای گفته شده باشد، احتمال بروز خطرات کاهش می‌یابد. در جریان طراحی و نقشه‌کشی به شناخت هر اصطلاح، نقص و ایرادات، محاسبات، فواصل و جزئیات نیاز است. زمانی که طراحی بی‌عیب باشد اما به شکل و روش مناسب اجرا نشود باز هم خروجی قابل قبولی نخواهد داشت. بنابراین استفاده از تجهیزات، امکانات و لوله‌کشی باید همراه با دقت و نقشه‌خوانی درست باشد. چنانچه در پروژه کوتاهی صورت گرفته و یا در اثر سهل انگاری اتفاقاتی رخ دهد نحوه برطرف کردن آن و بهره‌گیری از امکانات در اختیار آموزش داده شده است.

کلام آخر در مبحث 17

بنابر قوانین نظام مهندسی هر پروژه ساختمانی باید طبق استانداردهای مذکور ساخته شود. این مباحث به منظور تامین امنیت و رفاه عموم وضع و تدوین شده است. هر نوع بی توجهی به مبحث 17 مقرارت ملی ساختمان آتش‌سوزی‌ها و حوادث ناگوار را به وجود می‌آورد. مطالعه این مبحث برای همگان می‌تواند مفید واقع شود. پیوست راهنمای ایمنی در خصوص کنترل و اطفا حریق و حوادث ناشی از گاز پرداخته است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.