نحوه استفاده از بازار خان یزد

ارائه محتوا و اخبار روز اینترنت و فناوری

نحوه استفاده از بازار خان یزد

۱,۹۲۸ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر

 

پخش سرود در ابتدای مراسم نهمین رویداد.. بازار بزرگ اصفهان همچون دیگر بازارهای سنتی، شامل بخشهای مختلفی مانند سراها، تیمچهها، کاروانسراها، مسجد، حمام و مدارس میشود.در گذر زمان هر یک از راستههای بازار بزرگ اصفهان به فروش کالاها و محصولات مختلفی اختصاص داشته است و از راستههای بازار میتوان به بازار قیصریه، بازار جارچی، بازار آهنگرها، بازار رنگرزها، بازار کفشدوزها، بازار دروازه اشرف، بازار نیما، بازار زرگرها و بازار قنادها اشاره کرد.بازار بزرگ اصفهان فعالیت اقتصادی چشمگیری ندارد؛ اما معماری و قدمت این بازار حرف اول را در میان بازارهای سنتی ایران میزند. با اینکار مهندسان صفوی توانستهاند از همهی بخشهای سهگانه محیط زیست، یعنی زیر سطح زمین، سطح زمین و جو، محافظت کنند. این تمایز کارکردی، تفاوتی را در منزلت و مقصود مساجد منعکس ساخت و در دو واژه کاملاً مجزا رسمیت یافت، یعنی مسجد و جامع. این کلیسای بزرگ در جوار دو کلیسای مشهور این شهر یعنی کلیسای هاکوپ و کلیسای مریم مقدس قرار دارد. این کلیسا در شهر اصفهان، خیابان شرقی، میدان بزرگ جلفا واقع شده است. وانک در زبان ارمنی به معنی صومعه است.این کلیسا در طول 50 سال توسعه یافته و به شکل کنونی درآمده است. این کلیسا تاریخچهای پر فرازونشیب داشته و در طول سالها تکامل یافته و به بنایی که امروز میبینم تبدیل شده است. سنتهای شکلدهی، آرمانها، شعایر و مفاهیم دینی، نقشه که از انواع قدیمیتر و سادهتر بهآرامی کمال یافته، عناصر بزرگ ساختمانی و تزیینات همه در این مسجد، با عظمت و شکوهی که آن را در شمار بزرگترین بناهای جهان قرار داده، تحقق و یگانگی یافته است. پل خواجو در پایان خیابان کمال اسماعیل در اصفهان و بر روی ویرانه های پل حسن بیگ ساخته شده است. پل خواجو یکی از پل های تاریخی شهر اصفهان است که در شرق پل الله وردی خان یا همان سی و سه پل اصفهان بر روی رود زاینده رود، در انتهاى شرق خیابان کمال اسماعیل اصفهانى و انتهاى جنوبى خیابان خواجو واقع شده است.

شمع های پل خواجو چه هستند و چه رازی در این شمع ها وجود دارد؟ چه زمانی برای بازدید از پل خواجو بهتر است؟ پلی که روزها و قصههای تاریخی زیادی را از سرگذرانده و تبدیل به پل خواجو امروز اصفهان و ایران شده است. بدن این شیرها با ترسیم هایی از ورزش باستانی ایران نقش دار شده که زیبایی آن ها را دوچندان کرده است. در گذشته این بنای مستحکم را از خشت و آجر بنا کرده اند. از نام و مشخصات مهندسان و معمار اصلی این پل، اطلاعات چندانی دردست نیست اما احتمالا تا همینجا هم به این نتیجه رسیدهاید که پل خواجو یک شاهکار معماری بهتمام معناست. اطراف پل خواجو مانند قدیم در ایام بهار و تابستان و روزهاى تعطیل، محل گردشگاه عموم مردم است. همین باعث شده است ورودی عالی قاپو اهمیت به خصوصی در بین مردم داشته باشد. چرا عمارت عالی قاپو؟ محور شرقی - غربی دوم حدفاصل مسجد امام و عمارت عالی قاپو را شامل میشود. اما آیا تا کنون از خودتان پرسیده اید که چرا این کاخ، عالی قاپو نام گرفته است؟ اما این که آن را پل “بابا رکن الدین” گفته اند از این جهت است که در تخت فولاد که نزدیکى جاده قدیم شیراز واقع شده قبر و بقعه بابا رکن الدین که از عرفاى معروف زمان خود بوده در آنجا واقع بوده و از این رو پل به نام او معروف گردیده است. اما نامیدن آن به “پل خواجو” به مناسبت این است که در مجاورت محله خواجو ساخته شده و “پل شیراز” از این نظر که نزدیک جاده اصفهان به شیراز واقع گردیده و “پل گبرها” از نظر این که گبرها از این پل به محله خود مى رفته اند و “پل حسن آباد” از جهت این که محل خواجو را در قدیم حسن آباد مى نامیده اند و اما “پل شاهى” از این جهت بود که چون شاه عباس دوم در سال یک هزار و شصت، پل را کامل کرد و از هر جهت آراسته گردید به “پل شاهى” معروف گردید و “تیمورى” از آن نظر گفته اند که تیمور به داماد خود حسن پاشا دستور داده بود که آن پل را بنا کند و بنا کرد.

هدف از ساخت پل خواجو توسط شاه عباس دوم ایجاد راه ارتباطی بین محل های خواجو و تخت فولاد و شیراز بوده است. بدان سبب پل خواجو اصفهان را با با رکن الدین می گویند که بقعیه بابا رکن الدیم در جاده قدیم شیراز و در تخت فولاد قرار گرفته و یکی از عرفای مشهور دوران می باشد بنابر این پل را به نام او نام گذاری کرده اند. سی و سه پل از نظر نوع کاشی کاری ها نیز با پل خواجو تفاوت دارد. این بنا که پیشتربه ایندکی، یا ایندیکی، هینداکی و هیندکایی (برگرفته از نام روستایی در همین محل) معروف بوده ــ در دامنه تپهای کوچک، در جنوب باغ بزرگی که عبدالرحمان مصادره کرده بود (شینازی، ص56ـ57)، واقع است و طبق کتیبه مرمرینِ پایین تپه، ساخت بنای جدید در 1306 برای شاهزاده حبیباللّهخان شروع شد و بعد از سه سال پایان یافت و شاهزاده آن را، به سبب تعداد ستونهایش، مجددآ چهلستون نامید (کابل زمین، 2007؛ د. پل خواجو در زمان کدام پادشاه ساخته شد؟ صفحهای که در آن به سراغ پل خواجو اصفهانِ ایران رفتیم و همه شگفتیها و داستانهای آن را با هم مرور کردیم. حدود ۹۰ درصد گز ایران در اصفهان تولید میشود. اگر قصد سفر به پل خواجو در اصفهان را دارید و در کنار گردش و تفریح های آن به فکر اقامتگاه و جای مناسب هستید به شما اجاره روزانه آپارتمان در اصفهان را پیشنهاد می کنیم. پل خواجو یکی از آثار بسیار دیدنی و شگفت انگیز ایران است. تا جاییکه امروزه از این هتل بهعنوان یکی از محبوبترین هتلهای اصفهان درمیان گردشگران خارجی یاد میشود. امروزه در اغلب کلان شهرهای بزرگ دنیا بیش از هر چیز دیگری، ساختمانهای لوکس و برجهای مرتفع هستند که نظر گردشگران را به خود جلب میکنند.

نقاشی های زیبایی که داخل و خارج نما دیده می شود، جلال و برجستگی آن را دو چندان کرده و همین امر نیز موجب شد در سال 2016 طی مقاله ای که توسط روزنامه دیلی تلگراف به چاپ رسید، نام کلیسای بیت اللحم در لیست 23 کلیسای زیبای دنیا جای بگیرد. برج ناقوس در سال 1897 میلادی در بالای در ورودی باختری کلیسا ساخته شد. چشمگیرترین طراحی این کلیسا مربوط به نقاشی است که بهشت را نشان داده و در سمت چپ آن تصویر بانی کلیسا که تاجی بر سر دارد، دیده می شود. سبک معماری، طراحی نورگیر، نقاشیهای زیبا، کاشیکاریها، گچبریها و استفاده از پنجرههای رنگی در این بنا، این مکان را به یکی از زیباترین جاذبههای تاریخی یزد تبدیل کرده است. از در، دیوار، سقف و پنجرههای این کاخ هنر چکه میکند، به همین خاطر جهانگردان زیادی اعتراف کردهاند که هرگز کاخی به این زیبایی ندیدهاند. مهندسهای سازندهی این پل، با ایجاد یک فضای سبز زیبا در حاشیه پل خواجو، هم به افزایش رطوبت شهر کمک کردهاند و هم کانالهایی را بهوجود آوردهاند که جریان عمودی آب به درون خاک را تضمین میکند. علت نامگذاری این پل به نام خواجو، این است که در محله خواجوی اصفهان قرار دارد.

پل خواجوی اصفهان دارای ارزش فرهنگی تفریحی و گردشگری بسیاری است به همین دلیل یک تجربه عالی و بی نظیر را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند. گردشگران بسیاری این پل و پارکهای اطراف آن را برای تفریح انتخاب میکنند. هتل سپاهان اصفهان هم یکیدیگر از هتلهای سهستاره و نسبتا تازهتاسیس این شهر است که در سال 1385 افتتاح شده است. از شاهکارهای معماری و تاریخچهی این پل صحبت کردیم و سرانجام به معرفی نزدیکترین هتلهای اصفهان به پل خواجو رسیدیم. پل خواجو در دوره صفویه یکی از زیباترین پلهای جهان بشمار می رفت. نخل حیدری با قدمتی بیش از چهارصد سال مربوط به دوره صفویه از دیدنی های معروف میدان امیر چخماق است. این مکان های دیدنی عبارتند از: باغ دولت آباد یزد، آب انبار شش بادگیر، خانه تاریخی هاشم خان، بازار خان یزد، بافت قدیم شهر یزد، بازار زرگری یزد، دروازه قرآن، زندان اسکندر، میدان ساعت، مسجد حظیره یا روضه محمدیه یزد، خانه گرجی ها، خانه تاریخی صدوقی، موزه قصر آیینه و قلعه ابرند آباد. دیدن مسجد رایگان است، اما اگر بخواهیم موزه گنجینه را ببینیم، ۲ هزار تومان باید بپردازیم و بلیط بخریم. این قنات یکی از کهن ترین قنات های ایران به شمار می آید که سابقه ای بیش از سه هزار سال دارد. این قنات پس از سیراب کردن قسمتی از زمینهای مهریز و به کار انداختن چند آسیاب آبی و طی کردن بیش از ۵۰ کیلومتر به یزد رسیده و باغ دولت آباد را آبیاری میکرده است.

نخستین جشنواره بزرگ "ورزشهای کهن در شهر کهن" با حضور بیش از ۱۳۰۰ ورزشکار از چهار رشته ورزشی کهن زورخانهای، کشتی، کاراته و تکواندو در میدان نقش جهان اصفهان برگزار شد. روده گوسفند وبزوگاو - کیون ۱۵۴۰۵۳۰ رشته. در کنار تمامی این مزایا به خاطر داشته باشید که اگر قبل از رزرو هتل از شرایط اقامتی و فاصله آن تا مراکز دیدنی شهر آگاهی داشته باشید می توانید اقامتی دلنشین تر را تجربه کنید، امکانی که به راحتی در آی هو میسرشده است. اما در این قسمت از مقاله قرار است به سراغ هتلهای اصفهان برویم و نزدیکترین هتلها به پل خواجو را به شما معرفی کنیم تا اگر بههردلیلی دلتان خواست که روزهای اقامتتان در اصفهان را در نزدیکیهای پل خواجو بگذرانید، بتوانید به سادهترین شکل ممکن، رزرو هتل خودتان را نهایی کرده و بدون هیچ نگرانی به اصفهان سفر کنید. در دو طرف قسمت شرق و غرب پل خواجو مکانی برای پادشاهان و درباریان برای تماشای مسابقات شنا و قایق رانی تعبیه شده بود. زیرا در دوره ای که از هیچ گونه نرم افزاری برای ساخت پل وجود نداشت معمار این پل با دید سه بعدی نسبت به طرح مد نظرش مکانی چشم نواز و زیبا ایجاد کرده است. طبق نظرات کارشناسان اگر این پل وجود نداشت احتمال اینکه که اصفهان به دلیل وقوع سیل های متعدد از بین میرفت زیاد بود. شاید توی فیلمهای اروپایی/امریکایی زیاد دیده باشید؛ مدرسههای شبانهروزی با امکانات فراوان و قصههای فراوانتر؛ مدرسه فرانسویها یا کاتولیکها در محلهی سنگتراشها یکی از همین دست مدارس بوده است. در واقع این بازی، واسه این طراحی شده تا توی شرایط سخت هوش و تمرکز شما رو محک بزنه. پل خواجو به دلیل این که قبلا سد بند بوده معماری آن نیز به گونه ای طراحی شده است که بتواند جریان آب را به وسیله دریچه هایی که باز و بسته می شوند به خوبی کنترل و هدایت کرد.

تا اینجای مقاله همهی چیزهایی که باید درباره پل خواجو یا همان پل شاهی اصفهان بدانید را با شما درمیان گذاشتیم. پل خواجو را با نام های پل شاه، بابا رکن الدین، حسن آباد، شاهی و شیراز نیز می شناسند. پل خواجو یا پل شاهی به دستور شاه عباس دوم در سال 1060 قمری روی ویرانه های پلی از دوره تیموری ساخته شد. در سال 1060 هجری قمری. چنانچه از قصص الخاقانى نقل شده در سال (1060 ه.ق) که پل ساخته شد و به پل شاهى شهرت یافت بعد از تعطیلات نوروز آن سال برحسب فرمان شاه عباس دوم پل را آیین بندى و چراغان کردند و هر یک از غرفه هاى آن را یکى از امراء و بزرگان تزیین نمود و براى جشن مهیا گردید. چهارباغ عباسی بعد از تعیین اصفهان بهعنوان پایتخت در عصر شاه عباس اول و به دستور وی ساخته شد. قدمت اکثر مکان های باستانی و ارزشمندی که در این شهر دیده می شود، به دوره صفویه مخصوصا دوران حکومت شاه عباس کبیر، آن زمان که اصفهان پایتخت بود، بر می گردد. کلیسای بیت اللحم که با عنوان «بیت لِحِم» یا «بِتقِحِم» نیز شناخته می شود، یکی از آثار مهم دوران صفویه است که پیشینه زیادی دارد و در میدان بزرگ جلفا واقع شده است.

برای رفتن به این رستوران سنتی میتوانید در تقاطع جنوبی خیابان امام خمینی وارد بازار مسگرها شوید و بعد از عبور از بازار به میدان خان بروید. بالا رفتن از پلههای اینچنین مرتفع برای هرکسی میسر نیست؛ اما در پس آن ایوانی زیبا با ستونهای چوبی قرار دارد. شهروندان معمولا روی حوض را تخت چوبی میزدند و در روزهای تابستان در این مکان به استراحت میپرداختند. درب ورودی بنا یک در چوبی بزرگ است که در هنگام عبور از آن ابتدا باید از یک راهرو رد بشوید تا به حیاط برسید. بازار بزرگ اصفهان عبدالرزاق یا بازار قیصریه؟ وی اقدام به تخریب بخش های قدیم مسجد نموده و صحن بزرگ فعلی مسجد با رواق های اطراف آن را اضافه می کند. نکته قابل توجه دیگر درباره پل خواجو این است که در قسمتهای میانی پل، یک بخش شاهنشین طراحیشده است که چند اتاق دارد و هرکدام از این اتاقها با نقاشیها یا سایر هنرهای سنتی ایرانی تزئین شدهاند. همچنین خواجو در لغت همان تحریفشده کلمه خواجه و به احترام خواجه های زمان صفویه گذاشتهشده است. طول کلی این بنا 297.76 متر و عرض آن نیز 14.75 متر است که تماماً از مصالح ساختمانی رایج دوران صفویه که سنگ و آجر بودند، ساخته شده است. این حمام طرح معماری دوران ناصرالدین شاه قاجار را حفظ کرده است. از مزایاى اختصاصى این پل سدى بوده که براى آن در موقع ساختن در نظر گرفته اند که هر زمان اقتضاء داشته با بستن چشمه هاى پایین آب بالا مى آمده و حکم دریاچه و سدى پیدا مى کرده است و بناى این سد و دریاچه براى این بوده که منظره عمارات و باغ هاى واقع در آن محل باشد و در هنگام جلوس در آن عمارات و باغات از منظره دریاچهاى که با بستن سد ایجاد مىگردید لذت برند.

حتی اگر میل به غذای اصلی هم نداشته باشید، با دیدن غذاهای خوشمزه سنتی کافه رستوران هوگر، اشتهای شما باز میشود .البته که میتوانید فقط از منوی کافه استفاده کنید و به جای آن از فضای زیبای خانه لذت ببرید. در نزدیکی کلیسای وانک، یکی از زیباترین و بهترین رستوران های اصفهان قرار دارد. اما اکنون در سمت جنوبی پل کافی شاپ و رستوران هایی وجود دارد که پذیرای میهمانان است. چیزی که جالب و بحث برانگیز به نظر می رسد این است که با وجود اینکه یزد، خود دارای سنگ مرمر خاص و مرغوبی است اما سنگ مرمر بکار رفته در این باغ را از مراغه به آن آورده اند! بادگیر باغ دولت آباد از نوع هشت تنبوشه است. خانه دولت آباد یزد به عنوان یکی از آثار ملی و تاریخی ایران و میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است. بنای عمارت و باغ دولت آباد دارای قسمت های مختلفی است. در قسمت غربی این باغ نیز بناهای نظامی از دوره تیموریان و آق قویونلوها وجود داشت که در آن جشنهای ملی مانند نوروز، مراسم رسمی و حتی جایگاه اعدام محکومان برگزار میکردند. ضمن اینکه در زمانهای برگزاری مراسمها یا مسابقات ورزشی مثل قایقسواری یا شنا در رودخانه، شاه و اطرافیانش در محل شاهنشین، مینشستند و مسابقه را تماشا میکردند. تلاش برای انتقال این آب به زمانهای قدیم برمیگردد.

لازم به ذکر است این خانه در زمانهای دور، خانه حاج آقا نجفی یکی از رجال مذهبی و سیاسی بود. «حمام خان» یکی دیگر از جاذبه های گردشگری یزد است که سنگ بنای آن در دوران قاجار نهاده شده است. خانه آقازاده ابرکوه یکی از بنا های تاریخی مهم باقی مانده از دوران قاجار است. گویا براساس پیشبینیهای انجام شده قرار است یک کیلومتر جاده که از بخش شمالی بیشاپور میگذرد به همان شکل سابق باقی و مابقی جاده کازرون ـ قائمیه تعریض شود. بنابراین بهتر است در زمان مناسب برای بازدید از این کاخ راهی آدرس مورد نظر شده و زمان کافی برای بازدید از همه بخش های کاخ و باغ را داشته باشید. با توجه به معماری بی نظیر این پل که با فضای تفریحی و نسیم ناشی از رودخانه زاینده رود تلفیق شدهاست می تواند فضایی مناسب و مکانی بکر برای مخاطبان گردشگری باشد. در پاسخ به این سوال باید متذکر شویم که این شیرها اصلا متعلق به این پل نبوده اند و از مکانی دیگر به پل خواجو انتقال داده شده اند. در زمان قدیم زیر قوس های پل خواجو چای خانه وجود داشت. همچنین در گذشته مردم معتقد بودند که روی سنگ قبر فرد فوتشده گودی وجود داشته که در این گودی آب و دانه برای پرندگان می ریختند و از این طریق ثوابی به فرد فوت شده برسد. پل خواجو اصفهان علاوه بر اینکه براى عبور و مرور قوافل و عابران ساخته شده بود براى تفرج و گردش مردم و پادشاه نیز مستعد بوده است. پل خواجو ۱۳۳ متر طول و ۱۲ متر عرض دارد. بلندای کلیسا نام برده از زمین 25 متر و قطر آن نیز ۱۱ متر بوده و اگر از بیرون به این ساختمان نگاه کنید، می بینید که تزیین خاصی برای آن بکار نبرده اند. این پل از سنگ و آجر ساخته شده است و در بعضی از قسمت ها طول سنگ ها به ۲ متر نیز می رسد.

این پل در سمت شرق سی و سه پل ساختهشده و فاصله بین این بنا کمتر از دو کیلومتر است. البته با کلیسای وانک نیز فاصله زیادی ندارد، از این رو بازدیدکنندگان مکان های مقدس، ترجیح می دهند از همه آنها دیدن به عمل آورند. ضمناً کتابی با عنوان «نگارنامه و راهنمای کلیسای بیت لحم جلفای اصفهان» در خصوص این بنا منتشر شده است. بیت لِحِم در بین 12 کلیسای جلفای اصفهان، مرتفع ترین گنبد را ازآن خود کرده است. همچنین گفته می شود بعد از ساخت پل خواجو از آن به عنوان سد استفاده کرده اند. پل خواجو در چه سالی ساخته شد؟ پل حسن بیگ دوران تیموری ساخته شده بود و به دستور شاه عباس دوم ویرانه شد و پل خواجو بنا شد. یکی از موارد جالب دیگر که در پل خواجو ساختهشده اتاق خاستگاری است. وسط پل، ساختمانی شامل چند اتاق مزین به نقاشی، وجود دارد که این اتاق ها اختصاص به بزرگان و امرائی داشت که به هنگام ایجاد دریاچه مصنوعی مسابقات شنا و قایقرانی را تماشا می کردند. این هتل سهستاره 36 اتاق دارد که با اقامت در آنها از امکانات مختلفی مثل اینترنت پرسرعت، خدمات لاندری، رومسرویس 24 ساعته، صبحانه رایگان و پارکینگ رایگان بهرهمند خواهیدشد. هر یک از این تزئینات به صورت کاملا ماهرانه و خلاقانه به بهترین شکل ممکن انجام شده اند و کار از سطح کیفیت بالایی برخوردار است. براساس اطلاعاتی که از منابع گوناگون به دست آمده ، شکل بنای فعلی متعلق به دوره سلطنت شاه عباس اول و به سال ۱۰۱۱ هجری قمری می باشد. ما تلاش کردیم تا همه اطلاعاتی که باید قبل از بازدید از پل خواجو بدانید را با شما به اشتراک بگذاریم، اما این تازه شروع همراهی ما با شماست.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد بهترین ماشین ها برای مسافرت در ایران لطفا از سایت ما دیدن کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.