تقویت هوش مالی کودکان و نوجوانان

ارائه محتوا و اخبار روز اینترنت و فناوری

تقویت هوش مالی کودکان و نوجوانان

۱,۸۹۹ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر


افزایش سواد مالی کودکان و نوجوانان

تقویت هوش مالی بچه ها پیش نیاز موفقیت های آینده است، اگر الان از شما یاد نگیرند از چه کسانی باید یاد بگیرند؟

فرزندان خود را با موضوعات مالی آشنا کنید تا در آینده از آنها درآمد کسب کنند.

فکر می کنید بچه ها دانش مالی و موضوعات مالی را در مدرسه یاد می گیرند؟ نه

اگر بخواهیم یکی از دروس مغفول مانده در مدرسه را انتخاب کنیم، احتمالاً سواد مالی برای کودکان و نوجوانان در راس این لیست قرار می گیرد. دانش و نگرش که همه ما احساس پوچی می کنیم، اما به طور کلی نمی دانیم چگونه این خلاء را پر کنیم. حتی بزرگسالان هم همین خلأ را احساس می کنند.

تقویت و فعال سازی سواد مالی کودکان در دوران کودکی برای کمک به آنها در زندگی آینده بسیار مهم است.

می توان ضریب هوشی تحصیلی بالایی داشت و در کلاس درس درخشان بود، اما در دنیای واقعی پول زیادی به دست نیاورد.

چرا تقویت سواد مالی کودکان مهم است؟

در واقع بهبود هوش مالی کودکان یکی از نکات اصلی تربیت آنها به عنوان افرادی موفق در آینده است، زیرا با استفاده از این روش، کودکان ارزش و عملکرد پول را در زندگی روزمره درک می کنند و می توانند امور مالی شخصی و خانوادگی خود را مدیریت کنند. به عبارت دیگر، با بهبود هوش مالی کودکان، ارزش درآمد، هزینه های موجود و ارزش پس انداز را می شناسند و بودجه خود را بر اساس آن برنامه ریزی می کنند.

در چنین شرایطی کودکان در خرید برخی کالاهای غیر ضروری تجدید نظر می کنند. علاوه بر این، این کودکان از هدر دادن پول خود برای خرید برخی از چیزهای کم ارزش در آینده جلوگیری می کنند. اقتصاددانان از کودکی کار می کردند و این باعث شده است که سواد اقتصادی بیاموزند و هوش مالی خود را افزایش دهند.

هر چه زودتر آموزش های مربوط به تقویت هوش مالی کودکان را شروع کنید، نتایج بهتری به دست خواهید آورد.

با توجه به شکل گیری شخصیت، عقاید، رفتارها و سبک زندگی از دوران کودکی، لزوم سبک صحیح آموزش مالی و انگیزه فرزندان به سمت ارزش آفرینی و کارآفرینی، مهم است که والدین گامی بردارند تا دانش مدیریت مالی از سنین پایین در کودکان پرورش یافته و به شخصیت آنها تبدیل شود. به جای اینکه فرزندمان را برای پرورش ماهی تربیت کنیم، بهتر است ماهیگیری را به او آموزش دهیم تا بدون توجه به شخصیت و مسائل مالی والدین، مستقل شود و زندگی خود را در آینده به خوبی مدیریت کند.

نکات مهمی که در آموزش مهارت های مالی و مالی به کودکان و نوجوانان باید در نظر گرفت عبارتند از:

۱- آموزش پول و مهارت های مالی به کودکان می تواند زودتر از آنچه فکر می کنید شروع شود.

دانشگاه ویسکانسین تحقیقاتی را روی کودکان 3 ساله انجام داد و دریافت که کودکان خردسال می توانند مفاهیم اقتصادی مانند ارزش، مبادله و خرید را درک کنند. بنابراین اگر می خواهید فرزندی داشته باشید که در آینده از نظر مالی موفق باشد، آموزش مفاهیم اقتصادی و مالی را از سنین پایین شروع کنید.

2- آموزش به کودکان با سخنرانی اتفاق نمی افتد.

بسیاری از ما وقتی می خواهیم به فرزندان خود درسی بدهیم، شروع به صحبت در مورد زیبایی و ضرورت موضوع مورد بحث می کنیم. مثلاً اگر بخواهیم در مورد لزوم نظم بخشیدن به اتاق کودک به او بگوییم

یادگیری اغلب به او می گوییم نظم در زندگی بسیار مهم است و فرزند عزیزم باید اتاقت را تمیز کنی. اتفاقی که می افتد این است که فرزند ما فردا از خواب بیدار می شود و اتاقش را تمیز می کند، اما دو روز بعد آن را فراموش می کند.

یک روش عملی پیشنهادی این است که با فرزندتان در یک فرآیند که بیشتر شبیه بازی و سرگرمی است به اتاق او بروید و تخت او را با هم مرتب کنید. حتی ممکن است زمان یا انرژی بیشتری نسبت به کودک برای تمیز کردن اتاق صرف کنیم، اما مهم این است که روند چیدن تختخواب را با هم تمرین کنیم تا پس از چند بار تکرار به تناسب او بیاید. گوینده رادیو

آموزش مالی

همین امر در مورد مسائل مالی نیز صدق می کند. اگر می خواهید مفاهیم و مهارت های پول را به او بیاموزید. اگر فقط به او بگویید برای زندگی پس انداز کند، برای خرید خانه و بودجه برای پولش برنامه ریزی کنید، در این صورت زمان زیادی را تلف می کنید. راه عملی این است که در واقع مفهوم یا مهارت مورد نظر خود را به کار ببرید.

مثلا:

اگر می خواهید بودجه بندی را به او آموزش دهید، رایج ترین روش ارائه شده در جهان است. و این در ایران نیز استفاده می شود، استفاده از سه قلک، بانک قرمز برای امور خیریه، بانک قرمز برای پس انداز و بانک قرمز برای خرید چیزهایی است که کودک دوست دارد.

3- قلک جادویی به او بدهید

به جای 1 قلک، 3 قلک به او بدهید (می توانید از یک پاکت، یک لیوان خالی و وسایل دیگر استفاده کنید) و به هر کدام برچسب «ببخشید»، «ذخیره» و «مصرف» بزنید. از او بخواهید پولش را بین 3 قلک تقسیم کند. بگذارید کودک خودش تصمیم بگیرد که پول چگونه توزیع شود. این نه تنها اعتماد کودک را در مسائل مالی افزایش می دهد. در عوض، فرصتی را فراهم می کند تا با فرزندمان در مورد مدیریت پول گفتگوی جدی داشته باشیم.

با توجه به درصدی که قبلاً به شما گفته ایم، با این همه پولی که به شما می رسد، باید پول را در این خوک ها بگذارید. مثلاً پولی که به عنوان یارانه یا کادو تولد به او می دهیم یا پولی که به مناسبت سال نو می گیرد باید در این بانک ها توزیع شود. با تمرین و تکرار این شیوه تخصیص پول، کودکان مفهوم بودجه را درک می کنند. بنابراین برای آموزش هر مفهومی باید راه ها و ابزارهای کاربردی و کاربردی برای کودکان پیدا کنیم و فقط به تبیین و موعظه اکتفا نکنیم که چندان موثر نخواهد بود.

رفتار مالی صحیح والدین

مهم ترین اصلی که می تواند آینده مالی فرزندانمان را تضمین کند، رفتار صحیح مالی والدین است. ما اهمیت بودجه و پس انداز را به فرزندانمان آموزش می دهیم و هفته ای چند بار در مورد آن با آنها صحبت می کنیم. سپس بدون برنامه ریزی و برنامه ریزی برای خرید آخر هفته به مرکز خرید می رویم و ناگهان یک کت و شلوار زیبا در فروش می بینیم و از پشت پنجره به خودمان چشمکی می زنیم. طبیعی است که همه آموزش‌ها بی‌اثر هستند و اغلب الگوی رفتاری فرزندانمان هستند.

4- چگونه با فرزند خود در مورد اشتباهات مالی گذشته صحبت کنیم؟

• مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید. اگر بخواهیم مسئولیت کامل گذشته را به عهده بگیریم و دیگران و جامعه را مقصر بدانیم، ناخودآگاه به کودک این پیام را می دهیم که قربانی شرایط اجتماعی هستیم و توانایی تغییر شرایط و اصلاح اشتباهات گذشته را نداریم.

ما نباید این خاطرات را با غرور و افتخار به یاد بیاوریم. فرض کنید برای خرید ماشین پول پس انداز کرده اید، یکی از دوستانتان می خواهد به ترکیه برود و همه شما را به این سفر دعوت می کند. هزینه این سفر می تواند 50 درصد پولی باشد که با خرید ماشین پس انداز کرده اید.

شاید به این سفر بروید و حسابی به شما خوش بگذرد. حتی اگر بدانید تصمیم درست این است که برای خانواده خود ماشین تهیه کنید و همیشه از پولی که در سفر خرج کرده اید پشیمان می شوید و بالعکس، خاطرات سفرتان را جذاب می کند. لطفاً این هیجان را برای خود نگه دارید و آن را با فرزندتان در میان نگذارید زیرا با این کار ناخواسته او را از نظر عاطفی و مالی دور می کنید.

5- در مورد مقدار پولی که دارید به فرزندتان دروغ نگویید.

اگر بچه ها یاد بگیرند که در مورد پول خود دروغ می گویید، ممکن است دیگر در امور مالی و سایر زمینه ها به شما اعتماد نکنند. عصر امروز جایی نیست که بتوانید چیزها را به راحتی پنهان کنید.

فرض کنید شما کارمند یک شرکت هستید و با یکی از همکارانتان به خانواده ای می روید و فرزندتان با فرزند همکارتان دوست می شود.

احتمال زیادی وجود دارد که او از این طریق در مورد حقوق یا مزایای شما یاد بگیرد. یا به احتمال بسیار زیاد فرزندتان با جستجو در اینترنت به میزان تقریبی حقوق شما پی خواهد برد. البته این دلیل نمی شود که درآمد دقیق خود را به فرزندمان بگوییم.

پس راه حل چیست؟

اگر فرزندتان درخواستی کرد که شما با آن موافق نیستید، به او بگویید که در بودجه نیست. یا اگر فکر می کنید خرید برای سلامتی آنها مضر است، دلایل خود را توضیح دهید. اینکه بگویم پول ندارم یا کارت بانکی همراهم نیست راه حل خوبی نیست. پاسخ منفی شما باید حرف آخر باشد و به هیچ وجه نظر شما را تغییر ندهد.

از مخارج گذشته خود شکایت نکنید. این که پولمان را خوب نگه نداشتیم یا مدیریت نکردیم یا به نوعی پولمان را هدر دادیم... در چنین مواقعی نباید با فرزندتان صحبت کنید، بهتر است خیلی خوب و سازنده درباره پول صحبت کنید و نقش یک آدم موفق را بازی کنید. کار کردن در اینجا به معنای دروغ گفتن به فرزندتان نیست.

درام تمرینی است برای کسب مهارتی که ما آن را نداریم. اگر به خودمان اعتقاد کافی نداریم، نباید به خود بگوییم که خودمان نیستیم. در عوض، ما باید به افرادی که به اندازه کافی اعتماد به نفس دارند، چه کارهایی انجام می‌دهند و نحوه صحبت کردنشان و نحوه تعاملشان با دیگران نگاه کنیم؟ با تکرار این رفتارها می توانیم این باور را در ضمیر ناخودآگاه خود ایجاد کنیم که اعتماد به نفس داریم.

7- اگر در مورد مسائل مالی با همسرتان اختلاف و مشاجره دارید پشت درهای بسته این کار را انجام دهید.

تحقیقات گسترده‌ای بر روی والدینی که در آمریکا از نظر مالی مشکل دارند، انجام شده است و نتیجه این است: «کودکانی که والدین خود را دائماً در مشکلات مالی می‌دیدند، سه برابر بیشتر از سایر کودکان دچار بدهی می‌شوند».

اگر مطمئن نیستید که همسرتان در مورد چیزی چه فکر می کند، به فرزندتان بگویید که با مادر یا پدرتان مشورت می کنم و نتیجه را به شما اطلاع می دهم. فرزند شما نباید احساس کند که شما و همسرتان در مورد مسائل مالی اختلاف نظر دارید. در مورد مسائل مالی بسیار مهم است که با کودک یکسان رفتار کنید.

در روانشناسی تربیت فرزند، اهمیت برابری والدین با فرزندان بسیار مورد تاکید قرار گرفته است که در رشد فرزندان ما به انسان های سالم بسیار تأثیر می گذارد. اگر فرزندتان می خواهد به کنسرت برود و مطمئن نیستید که همسرتان به او اجازه می دهد این پول را خرج کند،


1. یادگیری خواندن در 1-2 سالگی:

در این سن می توان برخی مفاهیم اولیه را به خردسالان آموزش داد. برای آموزش این مفاهیم استفاده از ارزهای مختلف برای آموزش شمارش به کودکان یکی از راه های آشنایی آنها با ابزارهای مالی است. به همین دلیل باید با تکرار و تمرین این موضوعات را به کودک خود آموزش دهید. در این راه باید صبور باشید تا فرزندتان بتواند با شما سکه ها را بشمارد.

2. علائم فیزیکی را از طریق اسکناس و سکه به کودکان آموزش دهید.

یکی دیگر از راه های آموزش سواد مالی به کودکان این است که آنها را به صورت تصویری با اسکناس و سکه آشنا کنیم. برای کودکان 2 تا 4 ساله می توانید مفهوم رنگ ها و اندازه ها را از طریق اسکناس و سکه با ویژگی های مختلف خارجی بیاموزید. همچنین می توانید ارزش هر سکه یا اسکناس را مرحله به مرحله توضیح دهید. مثلا می تونی بهش بگی با این 5000 تومن می تونی بستنی بخری.

3. پس انداز کردن را به فرزندتان بیاموزید

هر کودکی باید یک قلک داشته باشد تا یاد بگیرد چگونه پس انداز کند. افرادی که در دوران کودکی پول خود را پس انداز کرده اند، آشکارا در بزرگسالی هوش مالی بالاتری دارند. این کار تمرین بسیار مهمی برای توضیح ارزش پول برای کودکان است.

می توانید از قلک های شیشه ای، گلی و دیگر قلک هایی که چندین بار باز نمی شوند استفاده کنید. یا اگر از قلک های کلیدی استفاده می کنید، فواصل زمانی خاصی را برای باز کردن آن تنظیم کنید. مثلا هر سه ماه یکبار. به این ترتیب، کودک شما فرهنگ پس انداز را جدی تر می گیرد. پس از بازکردن قلک و مشاهده مقدار پس انداز، او را تشویق کنید. تشویق می تواند کلامی یا حتی یک هدیه کوچک باشد.

4. در حدود معین پول جیبی بدهید

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای آموزش پول به کودکان، دادن مقداری پول برای مدتی است. برای کودکان بالای 5 سال می توانید از این روش استفاده کنید. مثلاً به او بگویید که ماهی 20 هزار تومان در جیب داری که می توانی برای خودت خرج کنی. این مقدار را می توان با توجه به سن و نیاز کودک شما تعیین کرد.

فراموش نکنید که یک چارچوب مشخص برای پول جیبی فرزندتان تعیین کنید. اگر این مبلغ را قبل از پایان زمان مشخص شده خرج کرد، دیگر نباید به او پول بدهید. حتما این مبلغ را به گونه ای تعیین کنید که بتواند مقداری از آن را پس انداز کند و همچنین نیاز خود را برطرف کند. کمک هزینه منظم می تواند به پس انداز منظم، خرج کردن منظم منجر شود و این باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان می شود. توضیح اینکه کمک هزینه باید چه چیزی را پوشش دهد.

5. از بازی های همسان استفاده کنید

یک فروشگاه اسباب بازی کودک شما را مسحور می کند. برخی از اقلام را در قسمتی مانند قفسه فروشگاه قرار دهید تا اسکناس تهیه کنید. از او بخواهید در ازای خرید هر کالا مقدار مشخصی پول به شما بدهد. آموزش سواد مالی به کودکان باید ساده و به اندازه کافی جذاب باشد تا آنها بتوانند یاد بگیرند. یک مثال ساده، ارسال تصویری از پول یا پول نقد و به دنبال آن برخی کالاها مانند عروسک، میوه، بادکنک و غیره است.

مثلا در مورد خرید یک اسباب بازی بی کیفیت، به او بگویید که پولش هدر می رود. با این ابزار ساده یک بازی سرگرم کننده و آموزشی برای کودک خود خواهید ساخت. شما همچنین می توانید از پول واقعی برای کودکان بزرگتر استفاده کنید. به این ترتیب فرزند شما ارزش هر سپرده را خواهد دانست.

6. روند مالی را به فرزندتان نشان دهید

یک حساب بانکی برای فرزندتان باز کنید و آن را به بانک خود ببرید. سیستم بانکی را به زبان ساده توضیح دهید. پول در جیبش گذاشت. گاهی اوقات می توانید به عنوان مشوق، پولی را به حساب بانکی او انتقال دهید و موجودی جدید حساب خود را به او بگویید.

7. از کتاب و داستان استفاده کنید.

کودکان از دو سالگی اغلب به داستان و کتاب علاقه مند می شوند. برای آنها کتاب و داستان در مورد مشکلات مالی بخوانید. از او بخواهید راه حل مشکلات مختلف را توضیح دهد و اگر سوالی داشت با حوصله به آنها پاسخ دهید. آموزش هوش مالی کودکان زهرا شیراحمدی 

در سن دبستان می توان مسائل ریاضی را با موضوعات مالی متناسب با سن ایجاد کرد. برای او کتاب هایی در زمینه هوش مالی بخرید و او را به خواندن آنها تشویق کنید. برای این کار می توانید هر شب از او بخواهید تا آنچه را که از کتابش آموخته است توضیح دهد.

9. فرزندتان را به فروشگاه ببرید

یکی از راه های آشنا کردن بچه ها با پول خرج کردن این است که آنها را به فروشگاه ببرید. در فروشگاه، اگر می خواهد چیزی بخرد، قیمت را به او بگویید. به یاد داشته باشید که برای خرید چیزی باید پول پرداخت کنید. مثلا به کودک بگویید اگر این بستنی را می خواهی باید اسکناس سه هزار تومانی به تو بدهیم. »

قیمت محصولات مختلف را مقایسه کنید. مثلاً بگویید: «این نوع بستنی دو هزار دلار بیشتر از آن قیمت دارد». کی رو دوست داری؟ »

راه دیگر برای آموزش خرید به کودکان این است که از آنها بخواهید برای اقلامی که می خرند پول پرداخت کنند.

10. قبل از خرید مقداری پول در نظر بگیرید

فرض کنید قصد دارید با فرزندتان برای خرید کتاب به کتابفروشی بروید. تعیین کنید که او چقدر می تواند بپردازد. اصولاً فکر می کند آنچه باید در کتاب باشد ارزش مالی یکسانی دارد. او همچنین می داند که فقط می تواند تعداد محدودی کتاب بخرد و آنچه را که می خواهد به او نمی دهند. این تمرین به شدت بر قدرت تحلیل و تصمیم گیری فرزند شما تأثیر می گذارد.

11. به فرزندتان بیاموزید که پول دربیاورد

به کودک توضیح دهید که مردم برای پول کار می کنند. همچنین می توانید به او فرصت کسب درآمد بدهید. مثلاً اگر اتاقش را تمیز می کند مقدار مشخصی پول به او بدهید. می توانید از قبل یک لیست مناسب تهیه کنید و برای برخی کارها درآمد مشخصی تعیین کنید.

12. یادگیری مفهوم پس انداز جمعی

کودکان ده سال و بزرگتر می توانند مفاهیم پیچیده را درک کنند. بنابراین برای آموزش تفکر مالی به کودکان، پس از معرفی مفهوم پس انداز، میزان پس انداز در آینده را برای آنها توضیح دهید. مثلاً به او بگویید که «اگر هر ماه 50 هزار تومان پس انداز کنید، آخر سال 600 هزار تومان می گیرید». یا «اگر 500 هزار تومان در بانک جمع کرده باشید و هر سال 20 درصد سود پرداخت شود، پس از 10 سال، 3 میلیون و 600 هزار تومان خواهید داشت». این مفاهیم فرزند شما را تشویق می کند تا پول را پس انداز کند و عاقلانه استفاده کند.

13. از کودک بخواهید هزینه های خود را بنویسد.

یکی دیگر از راهکارهای بسیار موثر برای افزایش سواد مالی در کودکان و بزرگسالان، نوشتن هزینه ها و درآمدها است. برای این کار به کودک خود یاد دهید که دفترچه ای داشته باشد و مقدار پولی که روزانه خرج می کند یا دریافت می کند را یادداشت کند. در پایان هر دوره (مثلاً یک ماه) هزینه ها را بررسی کنید و موارد ضروری را از غیر ضروری جدا کنید.

14. الگوی خوبی برای فرزندتان باشید

والدین و سایر اعضای خانواده بیشترین تأثیر را بر فرزندان دارند. در سنین بالاتر، فرزندان ما دوستان و همکلاسی های خود را در این حلقه قرار می دهند. بنابراین قبل از هر چیز باید هوش مالی خود را تقویت کنید. صرفه جویی کنید و از هزینه های غیر ضروری خودداری کنید.

اگر خودتان خرج می کنید و سواد مالی ندارید، هر کاری که برای افزایش سواد مالی فرزندتان انجام دهید مؤثر نخواهد بود. در عوض، برعکس عمل می‌کند و وقتی فرزند شما پولی به دست آورد و از نظر مالی مستقل شد، همه این رشته‌ها را فراموش خواهد کرد.

15. صرفه جویی در هزینه ها جذاب ترین قسمت آن است.

پس انداز فقط افزایش شماره حساب بانکی شما نیست. بهتر است این موضوع را به کودک خود یادآوری کنید. پس انداز می تواند کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت باشد. گاهی اوقات کودک 4 ساله شما پول خود را برای خرید یک هدیه تولد پس انداز می کند، یا کودک 10 ساله شما دلیلی برای پس انداز برای خرید یک پلی استیشن جدید می بیند، یا فرزند 20 ساله شما برای استقلال و رشد شخصی پس انداز می کند.



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.